15. 7. 2009

Personal Branding: Proč nemůžete vyniknout jako specialista na sociální média

 

A Brand New Type of Computer / Zcela nový druh počítače V minulém článku jsem psal o tom, že lidé o sobě prohlašují, že jsou odborníky (specialisty, experty) na sociální média. Proč to není chytrá strategie?

  1. Protože nemůžete vyniknout. Všichni umíme v podstatě to stejné. Dnes se každý učí sociální média, ve škole, na pracovišti nebo jako samouk. Sociální média rostou exponenciálně. Jste přibližně jedním z 250 milionů lidí na Facebooku, jedním z 20 milionů na Twitteru a například ještě jedním z 45 milionů na LinkedIn. Pokud tam ještě nejste, brzy tam budete, protože nemáte na výběr. Vaši blízcí, přátelé, zákazníci, dodavatelé a spolupracovníci tam již komunikují a spolupracují. Navíc 300 milionů lidí píše svůj vlastní blog. Kdybyste říkali, že jste experty na sociální média, je to jako tvrdit, že jste odborníkem na e-mail.
  2. Protože musíte dosáhnout výsledků. Expertem je totiž jen ten, kdo dosahuje ověřitelných výsledků. A to je něco úplně jiného, než umět se sociálními médii skvěle zacházet. Než o sobě začnete tvrdit, že jste odborníkem na sociální média, zeptejte se sami sebe. Jakých měřitelných výsledků jsem dosáhl. Jaký zisk jsem přinesl svému zaměstnavateli či zákazníkovi?
  3. Protože jste nahraditelní, postradatelní. Používat sociální média může každý, nemusí překonávat žádné překážky, nemusí vynakládat žádné zdroje, peníze. Používat například Facebook se každý snadno a brzy naučí v podstatě sám. Nenahraditelným se stanu jen tehdy, když vytvořím ve své odbornosti dostatek překážek (například ve formě velkého úsilí potřebného k dosažení odbornosti nebo ve formě značných investic do své odbornosti), které jsou pro druhé jen obtížně překonatelné.
  4. Protože nemůžete za své služby chtít vysokou odměnu. Nemůžete ji chtít, protože jste nahraditelní a máte mizivé možnosti jak profesně v oboru sociálních médií růst. Většinu věcí si totiž lidé mohou udělat sami s vynaložením minimálních nákladů.
  5. Protože nemůžete změřit návrat investic (ROI). Jak ROI v sociálních médiích změřit, na to ještě nikdo dosud nepřišel. Jak změříte návratnost investice do jednoho twítu nebo příspěvku na Facebooku či blogu? Vaše úsilí v sociálních médiích je zcela bezcenné, pokud ho neproměníte v prodejní výsledky nebo v hodnotu akcií. Co nemůžete změřit, to nemůžete zlepšovat a nemůžete proto nikomu slibovat, jakou hodnotu mu poskytnete. Může se stát, že vám někdo sedne na lep, a bude vám platit za blogování a twítování. Je to ale stejný podfuk, a hlavně veselá zábava, jako budování značky či spouštění reklamních kampaní. Tam také nezměříte vůbec nic.

Co je to Personal Branding?

Tvrdit o sobě, že jsem odborník na sociální média je podle Dana Schawbela (jemuž děkuji za námět pro tento článek) součástí budování osobní značky (personal branding). Zde je jeho „vědecká“ definice personal brandingu:

„V procesu budování osobní značky lidé (a podnikatelé) zjišťují a vyslovují svůj jedinečný hodnotový záměr (osobní či profesní), odlišují se od jiných a vyčnívají z davu. Svůj hodnotový záměr potom konzistentním sdělením a obrazem (představou) napříč komunikačními platformami zesilují a využívají k dosažení určených cílů. Tím si vytvářejí dobrou pověst, vážnost, důvěryhodnost a postavení expertů ve svém oboru. To je zvýhodňuje v jejich kariéře a vytváří jejich sebedůvěru.“

Nevědecky řečeno: „Personal branding je způsob, jak prodám sebe druhým.“

Pro více informací o personal brandingu velmi doporučuji knihu: Dan Schawbel, Me 2.0: Build a Powerful Brand to Achieve Career Success.

Co vy na to?

Reblog this post [with Zemanta]

Následujte mě na Twitteru
Staňme se přáteli na Facebooku
Sledujte mě na FriedFeedu
Přidejte si mě do své sítě na Delicious
Můj LinkedIn profil 

3 komentáře:

  1. Moc pěkný článek, jen bych si dovolil kontrovat počtu uživatelů Twitteru. číslo 20 milionů (registrovaných) bylo potvrzeno tak již před dvěma měsíci (v jedné z epizod podcastů This Week in Tech).

    Vím ale, že statistiky uživatelů Twitteru nejsou zcela směrodatné. Máte nějaký ověřený zdroj? ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Veřejně přístupné statistiky o Twiteru jsou například: http://www.crunchbase.com/product/twitter
    http://siteanalytics.compete.com/twitter.com/
    http://www.quantcast.com/twitter.com
    Našly by se určitě i další, jen chvilku Googlovat...

    OdpovědětVymazat
  3. a co takhle české statistiky?.)

    OdpovědětVymazat