2. 3. 2009

Jak vydat knihu – Lulu, Blurb, CreateSpace, CafePress, WeBook, Xlibris a Librix

(Naposledy aktualizováno 5. 6. 2009)

Když chcete zahájit konverzaci, angažovat lidi k činnosti, spojit lidi kolem nějaké myšlenky, získat pozornost lidí, napište knihu.

„Knihy jsou suvenýry, které obsahují myšlenky. Myšlenek je dnes díky internetu nadbytek. Čeho je nadbytek, to nemá žádnou hodnotu, to je zdarma. Myšlenky jsou tedy zdarma. Nebudete úspěšná, když nikdo nebude znát vaši myšlenku, a když lidé nebudou tu myšlenku šířit. Stejně tak selžete, když nikdo nebude chtít vlastnit tištěnou knihu, suvenýr.“ (Seth Godin)

Vydavatelé nedělají autorům úspěch. Ročně se objeví 175 000 nových autorů, ale jen 300 z nich dosáhne úspěchu díky vydavatelům.

Autoři si sami tvoří úspěch tím, že získávají privilegium mluvit k základně svých nadšených fanoušků, kterým sdělují své myšlenky, které potom fanoušci šíří, a vzniká klan. Jak na to?

Napište bezplatnou knihu

Potřebujete pozornost zákazníků? Lidé vám budou více a pozorněji naslouchat, když napíšete knihu. Stanete se opravdovým, přímým, poctivým, sami sebou. A příběhy opravdových, lidé rádi poslouchají.

    1. Obtížné je přijít na to, co bude mít pro lidi takovou cenu, aby to četli. Vy však na to určitě přijdete. Žijete přeci svým produktem a příběhem o něm. Pište o tom. Psaní knihy donutí člověka být pořádnějším, věci si lépe uspořádat. Donutí vás být zanícenějším, nadšenějším, budete více hořet pro svou věc, a hlavně budete pro jiné přesvědčivější.

    2. Knihu vysázejte a vytiskněte v elektronické formě (v pdf).

    3. Dejte svou knihu na internet ke stažení zdarma. Kdybyste svou knihu publikovali přes tradičního vydavatele, ztratíte mnoho času, měsíce nebo i roky, než kniha vyjde. Také vás bude omezovat cena, distribuce, provize vydavateli a propagace knihy.

    4. Vaše myšlenky v knize je něco naprosto jiného, než kniha samotná. V době internetu jsou myšlenky zdarma, nejsou vůbec vzácné, dejte je proto zdarma. Pokud bude někdo chtít knihu jako suvenýr v papírové podobě, nechte později vytisknou několik kusů buď v digitální tiskárně nebo větší množství v tradiční ofsetové tiskárně. Toužící čtenář si rád připlatí i trojnásobek ceny, za kterou se knihy běžně prodávají. Nebude nic riskovat, protože knihu už četl v pdf a je pevně rozhodnut, že ji opravdu chce.

    5. Pro propagaci využijte toho, že je kniha vzácná. V okamžiku, kdy ji vystavíte na internetu je vzácná, protože ji ještě nikdo nečetl. Je to novinka, sólokapr. Řekněte o ní jen těm zákazníkům, kteří si přejí od vás dostávat novinky. Je to vzácnost, protože ještě neexistuje v tištěné podobě. Je to dobrý úlovek jen pro pár zasvěcenců a vašich dobrých přátel. Ti se o ní rádi zmíní zase svým přátelům. A tak se bude zpráva o knize zdarma šířit.

    6. Užijte si skvělý úspěch a slávu, která se dostaví přes jednu noc.


PS: Aby to tak fungovalo, musíte před tím vším asi tak sedm roků velmi tvrdě pracovat. Založte si blog, pište a pište. Pište svůj opravdový příběh, kterým žijete, pro nějž doslova hoříte. Pište příběh, který je také příběhem vašich čtenářů, budoucích zákazníků, který je utvrzuje v jejich pohledu na svět, a který mluví jejich řečí. Tvrdou prací získávejte prestiž, produktivní charakter, pozoruhodnost, vážnost, věhlas, úctu, opravdovost, sílu, vůli a svobodu k bytí. (Za námět děkuji Sethovi.)

Lulu, Blurb, CreateSpace, CafePress, WeBook, Xlibris a Knihovnicka (Librix)

Existuje několik služeb, pomocí kterých můžete snadno a levně vydat svoji knihu v papírové podobě a současně ji dostat do prodeje přes různé internetové obchody, například Amazon. Podrobnější článek v angličtině od Shevonne Polastre najdete na Mashable. Zde je z něj to nejpodstatnější v češtině:

  1. Lulu.comLulu umožňuje vydat nejen rozmanité formáty v papírové podobě, ale také digitální média: vyzváněcí tóny, videa a e-knihy. Zvolíte si, zda k nim na na stránkách Lulu budete mít přístup jen vy nebo kdokoliv jiný. Podklady pošlete Lulu v elektronické podobě pomocí FTP, lze poslat až 300 MB. Nemůžete si navrhnou vlastní layout. Před dokončením si knihu můžete z Lulu stáhnout a vytisknout. Získáte internetovou stránku na Lulu, na které ji můžete prodávat. Lulu Vám umožní prodávat knihu i prostřednictvím jiných obchodů, například Amazon nebo Barnes & Noble. Vaše kniha bude k nalezení pomocí Google Book Search (Beta), odkud povede přímý odkaz na vaši stránku na Lulu. Brožované knihy pořídíte u Lulu od 170 Kč za kus a vázané od 390 Kč.

  2. Blurb.comBlurb vám pro vaši knihu umožní použít nejen svoje předem připravené layouty, ale také váš vlastní návrh. Zvolíte si, zda k nim na na stránkách Blurb budete mít přístup jen vy nebo kdokoliv jiný. Svoji knihu můžete prodávat na webové stránce na Blurb. Čtenáři si zde budou moci prohlédnout prvních 15 stran vaší knihy. Pro lepší vyhledávání můžete na svoji stránku na Blurb doplnit podtitulky, štítky, kategorie a popisy. K sestavení vaší knihy vám Blurb poskytne bezplatný software BookSmart, který podstatně zpomaluje váš počítač. Pokud blogujete na Typepad nebo LiveJournal, můžete svoje příspěvky přímo importovat do knihy. Stejně funguje i import z Flickr, Picasa nebo SmugMug. Brožované knihy pořídíte u Blurb od 290 Kč a vázané od 520 Kč.

  3. CreateSpace.comCreateSpace je pobočkou internetového obchodu Amazon. Je tedy snadné jeho prostřednictvím na Amazonu prodávat knihy i digitální média podobně jako u Lulu. U CreateSpace můžete navíc použít formát Kindle a získáte tak okamžitě ISBN. Opět lze zvolit soukromý či veřejný přístup k vaší knize. Podklady poskytnete CreateSpace v pdf. Na CreateSpace nemůžete vydávat vázané knihy, jen brožované. Černobílé pořídíte u CreateSpace od 80 Kč za jeden výtisk, barevné od 150 Kč. Za 880 Kč pořídíte ProPlan, a získáte tak lepší provizi z každého prodeje a nižší cenu pro nákup vlastních výtisků.
  4. CafePress.comCafePress umožňuje lidem otevřít si svůj vlastní internetový krámek pro prodej vlastních výtvorů, triček, dárků, CD, knih atd. Na CafePress má svůj krámek přes 450 000 lidí, kteří dohromady prodávají přes 150 milionů produktů. CafePress umožňuje lidem publikovat i knihy. Můžete si opět zvolit soukromý či veřejný přístup ke své knize. Podklady v pdf můžete posílat do CafePress do velikosti 100 MB. Můžete také použít předem připravené layouty. Při vydávání své knihy nemusíte být členem CafePress. Lze vydávat jen brožované knihy, které pořídíte za 1 Kč za stránku plus 90 Kč za svázání. CafePress neuvěřitelně roste, protože umožněje lidem růst.

  5. WeBook.comWeBook umožňuje, spolupracovat při psaní knihy s jinými lidmi v sociální síti. Na WeBook píšete knihu na on-line textovém editoru a obrázky přidáváte z Flickr, Picasa, Photobucket aj. Nelze poskytnou podklady v pdf. Zda vaši knihu WeBook vydá, závisí na hodnocení, které získáte. To nemůžete ovlivnit. Dostanete provizi za svoje výtvory a naopak můžete platit provize spoluautorům a recenzentům, kteří vám mohou zvyšovat vaše hodnocení. Pokud vám WeBook knihu vydá, nic za to nezaplatíte.

  6. Xlibris vám poskytne bezplatně konzultaci, zda jste na správné adrese a jak to nejlépe udělat. Xlibris vám design a tiskové podklady udělají a pošlou vám je ke korektuře. Knihy vám vydají také vázané v kůži. Ceny začínají u 6 750 Kč. Potom je kniha vaše a můžete si ji prodávat, kde chcete.

  7. Librix.euLibrix. Pomocí stránek v češtině knihovnicka.cz můžete knihu vydat, a v závislosti na její kvalitě se možná dočkáte i podpory vydavatelství. Stačí e-mailem poslat PDF (či DOC) soubor s textem knihy (a samostatný soubor s návrhem obálky). Vše ostatní můžete nechat na nich, a to od korektury textu, přes grafickou úpravu obálky až po zaslání hotových knih na svoji adresu. Cenu si spočítáte pomocí webové kalkulačky. Nabízejí prodej přes e-shop, do knikupectví i knihoven a prezentace na veletrzích a v časopisech. V případě elektronického publikování nabízejí zadání knih do databází, webové a CD knihy, flash a speciální PDF.

  8. Projekt Vydejte vlastní knihu českého nakladatelství Computer Press umožňuje komukoliv vydat vlastní knihu. Máte tak jedinečnou šanci využít služeb profesionálního nakladatele. Dodáte mu podklady k tisku ve formátu PDF, nebo podklady k sazbě ve Wordu a oni se o vše postarají. Nabízejí za určitých podmínek i zařazení knihy do prodeje v e-shopu a v knihkupectvích.

Na Mashable najdete také seznam více než 50 webů pro milovníky knih a více než 40 nástrojů Amazonu.

V Česku lze knihy z Amazonu koupit přes český internetový obchod Libris za české koruny, a máte bez starosti i proclení.

Vyčerpávající přehled informací, jak vydat knihu, zejména v USA je v knize Publishize od Susan Daffron.

Za obrázek děkuji (photo credit) gwilmore.

Následujte mě na Twitteru
Staňme se přáteli na Facebooku
Sledujte mě na FriedFeedu
Přidejte si mě do své sítě na Delicious
Můj LinkedIn profil

0 komentářů:

Okomentovat