7. 3. 2009

Jak přetvořit Twitter v marketingové médium (Twitter 13. díl)

Last Conversation Piece, 1994-95, Bronze by Juan Munoz, Spanish, born Madrid, 1953-2001 Tento článek vyrostl z komentáře k článku na blogu On-line žurnalistika – jak česká média bezradně přešlapují, když používají Twitter.

Rada pro tradiční média

Twitter a všechna ostatní sociální média skvěle fungují, když spojují především lidi (v tomto případě čtenáře tradičních médií) mezi sebou, a ani ne tak lidi s vámi (s tradičním médiem), jako vysílatelem zpráv, sdělení. Vy „jen“ dodávejte myšlenku, příběh, doktrínu či směřování, na základě kterého se lidé spojují navzájem. Nepřetržitě o lidi pečujte a působte na ně, aby něco dělali.

Pozorně naslouchejte lidem, kteří „přišli,“ protože sami mají zájem, sami se starají. Je to dlouhodobý proces, nikoliv vysílání zpráv, ani RSS kanál (to nemůže fungovat).

Twitter spojuje lidi na základě myšlenky. Vysílání zpráv může být jen zlomkem celkové vzájemné komunikace. Chris Brogan doporučuje poměr 1:12, jedna zpráva na 12 osobních konverzací. Svoje zprávy můžete vysílat ale až po jisté době. Chris Brogan si to může dovolit, protože svoje čtenáře v sociálních sítích spojuje již mnoho let.

Lidé budou Vaším médiem

Jak používat Twitter (a jiné sociální sítě), abyste z nich vybudovali svoje médium?

  1. Hledejte v sociálních sítích lidi, kteří píší, blogují, zajímají se o to, co chcete vylíčit, objasnit. Hledejte lidi, kteří se zajímají o vaši myšlenku, příběh, doktrínu, ideji. Ke spojení s těmito lidmi použijte kromě jiných způsobů i Twitter.
  2. Toho, kdo není v žádné sociální síti, to naučte. Lidi také učte, jak v sociálních sítích komunikovat.
  3. Toho, kdo nebloguje, to naučte. Dejte mu do rukou nástroj, megafon, pomocí kterého bude do světa šířit svoji touhu.
  4. Trpělivě těmto blogerům naslouchejte, pomáhejte, přispívejte, nevtírejte se a hlavně nemluvte o sobě. Poskytujte jim důležité odkazy na věci, které nemají nic společného s vaším obchodem. Pište k jejich článkům komentáře, které se těch článků týkají – opět neupozorňujte na svoje problémy a byznys.
  5. Po dlouhé době, možná i po několika letech, můžete těmto lidem, se kterými jste dlouhou dobu osobně komunikovali a pomáhali jim, něco vlastního (důležitého pro vás) sdělit.
  6. Lidé to pak možná budou číst, přemýšlet o tom a hlavně to budou šířit dále – lidé budou vaším médiem.

Marketingový svět se rychle změnil. V létě 2007 se něco stalo, počet komunikačních kanálů začal růst geometrickou řadou. Už neoslovíte masové publikum, už na to nemáte rozpočet. Vsadím se, že váš marketingový rozpočet neroste exponenciálně. Bídně zahyne každý produkt, který nevyrostl z myšlenky, doktríny, spojování zákazníků a jejich aktivizace.

Související články:

Seriál o Twitteru

Za fotografii děkuji (photo credit) cliff1066.

Následujte mě na Twitteru: @hrouda

0 komentářů:

Okomentovat