14. 7. 2008

Aby o mně lidé mluvili, 3. díl

Co je a co není ústní marketing? Snad to bude jasnější, když porovnám tři současné módní pojmy, kterými se nás dnes snaží kdekdo oslňovat: Word-of-Mouth, Buzz a Viral. Následujících definice jsem volně zformuloval podle Dave Baltera.

  1. Word of Mouth (ústní) marketing: To je "jedna paní povídala" marketing, nejmocnější médium na planetě. Lidé si skutečně sdělují svoje názory a jsou advokáty Vaší značky. Klíčem k úspěšnému ústnímu marketingu je poctivost, upřímnost, přirozenost, opravdovost. Na to si nelze najmou žádnou agenturu na světě. Nemůžete ovlivnit, co si lidé o Vás budou povídat, ale můžete s nimi vstoupit do vztahu, přidat se ke konverzaci, která už běží.

  2. Buzz marketing: Jeho podstatou je být co největší, nejhlasitější, nejlepší, nejpřekvapivější, ohromující, nepřekonatelný, neuvěřitelný. Je to událost, aktivita. Poskytne lidem pěknou dávku vzrušení, a navrch údaje o produktu. Hodně povyku a rámusu má má zakrýt či zamlžit Vaše marketingové úsilí. Na Buzz kampaň si najměte event-marketingovou agenturu. Někdy to funguje a někdy zase ne. Možná že si lidé zapamatují, že existuje Vaše značka. Nejspíše však nebudou se svými známými diskutovat o Vašich produktech, o výhodách.

  3. Viral marketing: To je pokus rozšířit zprávu rychle a s exponenciálním růstem mezi lidi. Nejčastěji se taková zpráva šíří e-mailem, někdy má v příloze například video, fotky, animace, prezentace. Lidé ji přeposílají svým známým. Někdy to má povahu ústního marketingu, je to opravdové, šíří to Vaši převědčení příznivci. Ti však nemohou vědět, zda další a další příjemci takové zprávy ji vůbec chtějí. Často se taková zpráva stane nechutným a obtěžujícím spamem.

0 komentářů:

Okomentovat