24. 7. 2008

Aby o mně lidé mluvili, 5. díl (Téma k hovoru je miláček, výrůstek, překvapení)

Jaké téma předhodím lidem? Jaké téma vzbudí pozornost lidí, a navíc je rozdychtí, aby o tom vyprávěli druhým? Určitě ne básnička o poslání mojí firmy, ani pohádka o mojí značce nebo o skvělejších, nových, svěžích, levnějších, prestižnějčích či jinak lepších produktech – „top ten,“ deset vítězných výhod nepřiměje lidi, aby si o nich vyprávěli. To zákazníci považují za samozřemé, očekávají to.

Každý se ale chytí na něco neočekávaného, jednoduchého, snadno přenositelného a na něco, co přirozeně vyplývá z vlastností mého produktu. Nejspíše se lidé chytí na nějakou „hloupou“ maličkost. Dám se tedy do práce! Začnu lidem předhazovat několik témat, a pozoruji, zda fungují:

  • Miláček

    Námět k hovoru musí být jednoduchý, postavený na jednoduché myšlence, musí být snadné jej opakovat. Musí být krátký, radostný, sladký, příjemný, jemný, něžný, roztomilý, čerstvý, lahodný, vonný, vlídný, líbezný. Námět musí pohladit, musí to být být dortík, brouček, miláček...


  • Výrůstek

    Námět k hovoru musí vyrůstat z přirozené podstaty, z výjimečné kvality vyčnívajících produktů a služeb, a tak zanechávat hluboký a dlouhodobý dojem, bláznivě a trvale inspirovat... (lidé nejvíce mluví o produktech a jejich vlastnostech, nikoliv o marketingu), aby o tom co dělám, mělo cenu vyprávět, aby mělo cenu o tom mluvit.


  • Překvapení

    Námět k hovoru musí odhalovat tajemství, něco až do této doby skrytého, něco, co nikdo (ani já) neočekával, čemu se diví... (k čemu také lze můj produkt použít). Budu tedy poslouchat, o čem lidé mluví, a přidám se k jejich konverzaci.


  • Ne „a“

    Námět k hovoru musí být snadno přenosný, musí se snadno vyprávět, šířit. Žádné seznamy myšlenek, vlastností či důvodů, žádných deset výtězných výhod „top ten“ (žádné „a“), ty si nikdo nebude pamatovat. Když budu hledat námět k hovoru, zkusím si doplnit například následující věty:

    • Mohla bys zkusit ....., je to .....
    • Věříš, že .....je (umí) .....?
    • Neznám nic lepšího než ...... na (pro) .....
    Nikdo si nezapamatuje „výtahový námět,“ který budu lidem vyprávět celou cestu při jízdě výtahem do dvacátého patra.

0 komentářů:

Okomentovat