15. 4. 2009

Pokonzumní doba

Poděkování za následující obrázek (visual credit) náleží Davidu Armanovi. Ilustroval jím svůj článek.

Post Consumer Era by David Armano

Zde je stručný komentář:

  1. V předkonzumní době byli lidé skeptičtí k marketingu a reklamním kampaním. Kupovali, co potřebovali, ne co chtěli. Drželi se věcí, které měly dlouhou trvanlivost. Úvěrům nevěřili a auto považovali za člena rodiny, nikdy by ho neposlali na odpočinek, až přijde „jeho čas.“ Lidé dbali na doporučení přátel. Byla to doba skromné, umírněné spotřeby a opakovaného používání zboží.

  2. V době masové spotřeby existuje půjčování peněz, které lidem umožňuje kupovat i to, co si právě nemohou dovolit. Marketing je bleskovým útokem z čistého nebe, přes komplex komunikačních kanálů, který napadá konzumenty, aby je přinutil k nákupu. Nakupuj, nakupuj, nakupuj! Je to doba, kdy lidskou mentalitu ovládla kultura masové spotřeby, která vede k jednorázovému používání zboží.

    Reklamní řemeslo dosáhlo dokonalosti v přesvědčování lidí, že nejnovější a nejskvělejší produkty nechtějí, ale potřebují. Kdyby je nemohli mít, jejich životy by byli prázdné, byli by opomíjeni, nežili by své životy podle toho, co se životem myslí. Větší, lepší, rychlejší, novější! Měj to hned, dříve než sousedi.

    Tento mýtus růstu poháněl globální ekonomiku, až přišla dnešní krize, pokles, kolaps trhů. Mýtus zastaral. Někteří vymýšlejí nové koncepty masové spotřeby. Jiní se snaží přeludu věčného růstu zbavit. Jsme na prahu pokonzumní doby. Sociologové zaznamenali zřetelnou změnu v chování lidí.

  3. V pokonzumní době lidé už nenakupují cerepetičky a nicotnosti na úvěr. Lidé už nekonzumují z touhy po spotřebě, ale své životy si plánují podle svých možností. Lidé mají větší moc (z posluchačů se stali autoři), jsou lépe spojeni (také pomocí sociálních sítí) a sami sebe se ptají „potřebuji skutečně více?“

    Nový marketing už nebere, ale dává. Už nevyvolává pozornost a neprodává produkty, ale poskytuje hodnoty. Většina úspěšných sociálních iniciativ nepřipomíná marketing, tak jak ho známe, ani služby či přidanou hodnotu. Nový marketing se dlouhodobě proměňuje v něco, pro co marketing původně nebyl vymyšlen.

    Dnešní krize urychlila používání sociálních médií a blogů. Konzumenti u firem a jejich produktů hledají pochopení, ne uspokojení. Sociální web nevytváří doporučení (či kritiku), jenom je zesiluje a urychluje jejich šíření. V každé komunitě jsou vlivní lidé, na jejichž doporučení konzumenti dají. O nákupech rozhodují tito vlivní.

    Vítězí firmy, které vytvořily relevantnější a účelnější spojení zákazníků se svými značkami a produkty, poskytují lepší produkty a zkušenosti a svými službami dodávají opravdové (obecně lidské) hodnoty.

Závěr

V pokonzumní době se byznys proměňuje na sociální (sociální podniky a instituce), jde o kulturní změnu, změnu podnikových procesů a komunikace. Novým oborem se stává „social business design“ s podporou technologií pro spojování lidí.

Následujte mě na Twitteru: @hrouda


0 komentářů:

Okomentovat