Tento článek je manuálem pro posluchače a stručným záznamem mojí přednášky na klubovém večeru WebTop100, který se konal ve čtvrtek 26. března 2009 v hotelu Adria na Václavském náměstí v Praze. Tématem večera byly netradiční internetové PR nástroje.
1. Zákazníci se nezměnili. Jsou chtiví
Lidé chtějí změnit svůj „svět,“ ale nevědí jak. Jsou poháněni touhou, chtivostí (passion economy):
- Chtějí mít nebo být (podle Ericha Fromma)
- Chtějí vědět (filosofie je chtivost po nezakrytosti)
- Chtějí se navzájem spojovat, definovat se ve vztahu k druhým (podle teorie zrcadlových neuronů V. Ramachandrana)
- Chtějí vstupovat do vztahů (podle Martina Bubera)
- Chtějí království nebeské na zemi teď hned, změnit se vnitřně (podle Ježíše Krista)
- Chtějí vyplnit své ego představou, vzorem nebo chtějí být definováni pravidly, bohem, Druhým (podle Jacquese Lacana a Slavoje Žižka)
Lidé odjakživa rádi naslouchají idejím, které jsou obecně lidské, a pokoušejí se je uskutečnit http://delicious.com/hrouda/doctrine.
Jakou lidskou ideji vypráví váš produkt?
2. Marketingové prostředí se změnilo
Počet komunikačních kanálů roste od roku 2005 exponenciálně. Velmi k tomu přispívají sociální média a internet. Dosud nevídanou silou a účinností umožňují šířit a uskutečňovat obecně lidské ideje. Díky tomu už váš marketing nemá posluchače:
- 140 milionů lidí na celém větě tvoří obsah (blogují a mají své profily na sociálních webech)
- Do deseti let bude jedničkou mezi anglicky mluvícími zeměmi Čína
- Internet překročil jednu miliardu unikátních návštěvníků.
Roste váš marketingový rozpočet také exponenciálně?
Už neoslovíte masové publikum, nemáte na to. Tradiční PR (public relations) model se změnil http://delicious.com/hrouda/PR:
- Opakování a zásah v sociálních sítích nefungují.
- Každé marketingové sdělení je v sociálních sítích filtrováno a pozměňováno http://darmano.typepad.com/logic_emotion/2009/03/the-microsociology-of-networks.html
- Extrémně krátká pozornost znemožňuje postupně vyučovat zákazníky.
Poprvé v historii můžeme do hloubky sledovat, co lidé chtějí. Twitter Search (http://search.twitter.com/) se stal první vážnou hrozbou Googlu.
3. Jak vám funguje reklama v tradičních médiích?
Tradiční tisková média umírají.
- Co umíte změřit po spuštění reklamy?
- Roste to?
- Znáte ROI (návratnost investic)?
- Víte jak dlouho reklama působí?
Nic nezměříte, s reklamou jen riskujete.
4. Nejčastější selhání při užívání sociálních médií
- Why Big Brands Struggle With Social Media?
- American Express si naivně osvojuje sociální média
- Proč selhává sociální marketing?
- Co je nový marketing? Jsou to lidé z webu, na webu a pro web, kteří se starají.
- Všichni budeme spojeni v sociálních sítích (inspirativní video na YouTube)
5. Jak pracovat s vlivnými
Značky dostávají tváře konkrétních lidí:
- například Ford je dnes Scott Monty http://www.scottmonty.com/
- Top 25 sociálních blogů (viz levý pruh v blogu http://hrouda.blogspot.com/)
- Strategie sociálních médií http://hrouda.blogspot.com/search/label/Marketingové%20strategie
6. Taktika = váš systém sociálních médií
7. Personal Branding
Osobní značka je to, co vás říkají druzí. Při budování osobní značky (s pomocí sociálních médií) jde o to, jak prodávat sebe druhým:
- http://delicious.com/hrouda/personalbranding
- http://personalbrandingblog.com/
- http://www.chrisbrogan.com/free-ebook-on-personal-branding/
8. Jak začít s Twitterem?
- Seriál článků o Twitteru na tomto blogu (14 dílů)
- http://delicious.com/hrouda/twitter
9. Bez Twitteru vám dnes ujíždí vlak
10. Angažujte komunitu
Marketing už není reklama. Je to ideologie, budování a vedení komunit zákazníků:
- Dejte lidem příběh, doktrínu
- Spojte lidi mezi sebou, s vámi a s okolním světem
- Aktivujte lidi, umožněte jim růst
http://hrouda.blogspot.com/search/label/Klany
Následujte mě na Twitteru: @hrouda
0 komentářů:
Okomentovat