Sociální média nelze přidat do struktury vašeho marketingu jako další reklamní kanál.
Sociální média (například blogy, Facebook, Twitter, LinkedIn) jsou nástrojem pro zcela jiný druh interakce se zákazníky, než známe a praktikujeme prostřednictvím tradičních médií (televize, tisk, rozhlas, inzerce…).
Do prostředí sociálních médií můžete umístit i tradiční reklamu. Bude to ale jen tradiční reklama, a její účinnost znáte (je katastrofálně neúčinná).
Pokud budete investovat do své angažovanosti v sociálních médiích, investice se vám vrátí jiným způsobem. Aktiva, která získáte:
- vybudovaná, živá, stále se vyvíjející a proměňující komunita zákazníků
- obsah, údaje, sdělení, která budou zákazníci sami tvořit a šířit
- přímá, nezprostředkovaná konverzace se zákazníky
- přímé naslouchání zákazníkům
Ve větších podnicích je obtížné sociální média začlenit do obvyklé organizační struktury. Není to ani marketing, ani PR, ani tvorba obsahu, ani komunikace a ani tvorba webu. Kdo má tedy řídit strategii sociálního marketingu?
Uživatelé sociálních médií nejsou omezeni žádnými hranicemi mezi státy a regiony. Jak se s tím vypořádá firma, která působí jen v určitém regionu?
Sociální média vyžadují dlouhodobou a nepřetržitou angažovanost. Marketing a reklama působí v krátkodobých kampaních a má pevněji stanovené cíle.
V tradičním marketinku tlačíte na lidi všemi dostupnými prostředky, dokud nedosáhnete svého cíle. V sociálních médiích nelze tlačit. Vše závisí na lidech, zda sami přijdou, o tom rozhodují oni. Váš úspěch nelze zaručit.
Měření úspěchu je v sociálních médiích jiné. Můžete vyčíslit například počet přátel, počet interakcí nebo počet uživatelů. Nic to ale neříká o vašem prodeji.
Co tedy dělat?
- Větší firmy už mají svá oddělení sociálních médií, která odpovídají za dlouhodobou angažovanost v sociálních médiích, změnu firemní struktury na sociální a zcela novou otevřenost firmy vůči zákazníkům.
- Můžete si také prostudovat dvě případové studie z českého prostředí mBank a Vodafone. Posuďte sami, zda se jedná o dlouhodobé strategie.
Za fotografii děkuji (photo credit) lpiepiora.
Následujte mě na Twitteru: @hrouda
0 komentářů:
Okomentovat