2. 5. 2009

Má smysl zachraňovat reklamu v tisku? Pokles o 32 % v Česku.

Focus on Imaging by Barry Zee Reklama v tisku umírá. V tomto článku porovnávám dva opačné názory:

  1. K výrobě papíru potřebujete stromy. Vydavatelé, tiskaři, tvůrci a zprostředkovatelé tiskových reklam svázali svůj život se stromy. Jsou na nich závislí. Proto je budou bránit proti e-publishingu, který stromy nepotřebuje. Nejste součástí „obrany stromů?“

    Závěr 1: nebraňte stromy, vzdejte podnikání v tiskové reklamě, jděte on-line!

  2. Tisková reklama je dosud hodnotnou disciplínou, ale potřebuje získat vyšší (nový) účel, smysl, cíl. Jak na to?

    Závěr 2: zachraňte tiskovou reklamu!

Karl Long ve svém článku tvrdí:

„Reklama je dosud hodnotnou disciplínou, ale potřebuje získat vyšší (nový) účel, smysl, cíl. Reklama potřebuje inspirovat něco vyššího, než masový konzum. Reklama potřebuje sdělovat ideje, které podnítí k aktivitě, k zapojení lidí. Dobrou zprávou je, že internet je nejlepší médium všech dob pro šíření pozoruhodných idejí (představ, doktrín). Reklamní agentury by tedy měly vytvářet ideje, které budou podněcovat ke konání mimo rámec pasivního konzumu.“

Kromě katastrofálního poklesu investic do reklamy na západ od nás také OMD Czech předpovídají v roce 2009 pokles investic do tiskové reklamy v Česku o 32 %. Kromě ekonomické krize se na tom podílí zcela nový způsob, jak lidé (dříve nazývaní konzumenti) zacházejí s médii.

Domnívám se, že většina lidí, která je závislá na reklamním průmyslu, si je vědoma, že je potřeba rychle změnit podnikatelský model reklamního průmyslu. Ale jak? To, co dosud do svého podnikání investovali, jim brání, aby vše rychle změnili. Tiskaři mají své stroje, vydavatelé a reklamní agentury mají své procesy, know-how, sítě partnerů a vyškolené lidi. Všichni do toho investovali také spoustu času. Mají to všechno zahodit?

Lidé, kteří horují pro záchranu tiskové reklamy, přicházejí s řadou rad, doporučení a předpovědí. Všechno mi to připadá, jako úsilí o reformu dnešního (kapitalistického) světa. Je ale kapitalismus reformovatelný?

Jak má taková reforma vypadat?

  1. Výdaje, ne příjmy.
  2. Spojení, ne transakce.
  3. Lidé, ne produkty.
  4. Kreativita, ne produktivita.

Vypadá to jako fantazie, až na to, že o tom kdekdo štěbetá na internetu. Podniky by měly spoluvytvářet hodnoty se zákazníky a měly by je inspirovat k činnosti, k něčemu vyššímu, než je konzum. A navíc, chytré firmy to tak už prý dělají.

Nejde vůbec o média, ale změnu modelu podnikání, aby reklama vypadala mnohem méně jako reklama. Nejde o přežití, ale odpověď na otázku, jak může tisková reklama konkurovat internetovým (a sociálním) médiím. Skvělým příkladem jak přežít je vývoj a změny v hudebním průmyslu.

Přežijí tisková média a s nimi tisková inzerce?

  • Odpověď 1: Ano, firmy, které včas změní model podnikání, přežijí (reklama přežije, ale její „papírová“ část nakonec ne – poslední noviny na světě vyjdou v roce 2025).

  • Odpověď 2: Ne, v roce 2011 bude 90 % obchodního obratu pocházet z on-line aktivit (a z WOM, to je ústní marketing, word of mouth, co si lidé navzájem řeknou a doporučí). V roce 2012 už nebudou v USA vycházet žádné významné noviny a manipulaci s daty bude levně a rychle outsourcovat každý domácí kutil!

Co vy na to?

Související články

Za fotografii děkuji (photo credit) Barry Zee.

Následujte mě na Twitteru: @hrouda


2 komentáře:

  1. Otázka nezní "Máme zahodit všechny investice které jsme až do teď udělaly které jsou z pohledu nových trendů zbytečné!?", ale "Jak velká ztráta bude když to neuděláme, když se nepřizpůsobíme novým trendům a nezačneme udávat směr?!"

    OdpovědětVymazat
  2. Pravdou je že ztráty díky lpění na starých "pravdách" můžou být velké... ovšem nevyčíslené jako by nebyly...

    OdpovědětVymazat