26. 8. 2009

Děláte to ve škole?

 

School Friends by woodleywonderworks Bude 1. září a škola zase volá. Internet a sociální technologie dnes zcela mění způsoby jak žijeme a pracujeme.

Pod následujícími údaji o vývoji lidstva a informačních technologií najdete otázky, které můžete položit svým dětem, učitelům, školním radám či nejrůznějším zastupitelům.

Víte, že…

  1. kdybyste byli jedním z milionu lidí v Číně, byli byste úplně stejní jako 1 300 ostatních?
  2. Čína brzy bude zemí s nejvyšším počtem anglicky mluvících na světě?
  3. čtvrtina indické populace s nejvyšším IQ je větší než počet obyvatel USA – jinými slovy počet žáků studujících s vyznamenáním je vyšší než počet všech dětí v USA?
  4. prvních deset povolání, která budou nejžádanější v roce 2012, v roce 2006 ještě neexistovalo?
  5. dnes připravujeme děti na povolání, která ještě neexistují a na používání technologií, které ještě neexistují, aby řešili problémy, o nichž dosud nevíme, že to vůbec problémy jsou?
  6. americké ministerstvo práce dnes očekává, že dnešní žák vystřídá do svých 38 let 10 až 14 povolání?
  7. jeden ze čtyř zaměstnanců pracuje dnes pro svého zaměstnavatele kratší dobu než jeden rok, a jeden ze dvou zaměstnanců kratší dobu než pět let?
  8. jeden z osmi manželských párů v USA se seznámil online?
  9. na MySpace je 200 milionů registrovaných uživatelů – kdyby MySpace byla země, byla by pátou největší na světě, mezi Indonézií a Brazílií?
  10. země s nejvyšším pokrytím rychlým internetem (broadband) na světě jsou Bermudy, Spojené státy jsou na 19. místě a Japonsko na 22. místě?
  11. žijeme v exponenciální době? Každý měsíc lidé na Googlu vyhledají 31 miliard výrazů (oproti 2,6 miliardy v roce 2006). Koho se ti lidé ptali, kde hledali před vznikem Googlu?
  12. první komerční textová zpráva byla poslána v prosinci 1992, a dnes počet textových zpráv za jeden den přesahuje počet obyvatel planety?
  13. rozhlasu trvalo 38 roků, než zasáhl publikum spotřebitelů o velikosti 50 milionů, televizi to trvalo 13 roků, internetu 4 roky, iPodu 3 roky, Facebooku 2 roky?
  14. v roce 1984 bylo k internetu připojeno 1 000 zařízení, v roce 1992 jeden milion, v roce 2008 jedna miliarda?
  15. angličtina má přibližně 540 000 slov, což je pětkrát více než v době Shakespeara
  16. New York Times uveřejní za týden více informací, než člověk v 18. století získal za celý život?
  17. se očekává, že v tomto roce budou vytvořeny čtyři exabyty (čtyři krát deset na devatenáctou) unikátních informací, což je více než za uplynulých pět tisíc let?
  18. počet nových technických informací se každé dva roky zdvojnásobí, a to pro studenty čtyřleté technické školy znamená, že to co se učí v prvním roce studia, bude ve třetím ročníku zastaralé, k nepotřebě?
  19. japonská firma NTT úspěšně vyzkoušela, optické kabely, které propustí 14 bilionů bitů za vteřinu jediným skleněným vláknem, což je 2 660 disků CD nebo 210 milionů telefonních hovorů za vteřinu – a to se dnes ztrojnásobuje každých šest měsíců, a podobný vývoj se očekává i v příštích dvaceti letech?
  20. v roce 2013 bude existovat superpočítač, který přesáhne „výpočetní“ kapacitu lidského mozku, a v roce 2049 běžný počítač v hodnotě 1 000 dolarů přesáhne kapacitu mozků všech lidí na planetě?
  21. za dobu, po kterou čtete tento článek se ve Spojených státech narodilo 67 dětí, 274 dětí v Číně, 395 dětí v Indii, a bylo nelegálně staženo 694 000 písní?

Tak co to všechno znamená?

V jakém světě budou žít naše děti? V rozvojovém světě žijí téměř 2 miliardy dětí, z nichž jedno ze tří nikdy nedokončí pátou třídu. Projekt, který dá každému z těchto dětí počítač (OLPC) už běží. Děti, které nikdy nedrželi učebnici, budou teď mít v rukou celý svět. A budou spojeny... s vámi.

Děti nebudou řešit problémy s použitím stejného myšlení, kterým jsme my problémy vymysleli. V Číně, v Indii, v Africe, v Americe, v Austrálii, či Bangladéši jsou žáci kteří:

  • pamatují
  • rozumějí
  • aplikují, používají
  • analyzují
  • vyhodnocují
  • tvoří
  • komunikují, spolupracují

na PROJEKTECH každý den.

Zeptejte se

  • svých dětí: „Děláte to ve škole?“
  • ředitele školy: „Jak pomáháte mým dětem, aby byly v 21. století gramotné?“
  • školní rady: „Poskytujete zdroje a výcvik nezbytný k přípravě dětí, aby uspěli ve společnosti 21. století?“
  • zvolených zástupců: „Teď, když toto všechno víte, jaké změny uděláte ve vzdělávací legislativě?“

Podkladem pro tento článek byla prezentace (autorem je Karl Fisch), která byla byla zhotovena pro střední školu v Coloradu (USA) pro 150 členů školního personálu v srpnu 2006. Prezentace byla už potřetí aktualizována a nejnovější verzi (3.0) lze shlédnout v angličtině na YouTube. Prezentace měla podnítit diskuzi o tom, co naše děti potřebují, aby uspěli ve  světě, ve kterém budou žít. Dodnes se do diskuze zapojilo přes deset milionů lidí z celého světa. Přidejte se také!

A co vaše marketingové strategie. Není teď právě čas je sladit s výše uvedenými údaji?

Za fotografii děkuji – photo credit woodleywonderworks.

Následujte mě na Twitteru
Staňme se přáteli na Facebooku
Sledujte mě na FriedFeedu
Přidejte si mě do své sítě na Delicious
Můj LinkedIn profil

Značky Technorati: ,
Reblog this post [with Zemanta]

0 komentářů:

Okomentovat