Bude 1. září a škola zase volá. Internet a sociální technologie dnes zcela mění způsoby jak žijeme a pracujeme.
Pod následujícími údaji o vývoji lidstva a informačních technologií najdete otázky, které můžete položit svým dětem, učitelům, školním radám či nejrůznějším zastupitelům.
Víte, že…
- kdybyste byli jedním z milionu lidí v Číně, byli byste úplně stejní jako 1 300 ostatních?
- Čína brzy bude zemí s nejvyšším počtem anglicky mluvících na světě?
- čtvrtina indické populace s nejvyšším IQ je větší než počet obyvatel USA – jinými slovy počet žáků studujících s vyznamenáním je vyšší než počet všech dětí v USA?
- prvních deset povolání, která budou nejžádanější v roce 2012, v roce 2006 ještě neexistovalo?
- dnes připravujeme děti na povolání, která ještě neexistují a na používání technologií, které ještě neexistují, aby řešili problémy, o nichž dosud nevíme, že to vůbec problémy jsou?
- americké ministerstvo práce dnes očekává, že dnešní žák vystřídá do svých 38 let 10 až 14 povolání?
- jeden ze čtyř zaměstnanců pracuje dnes pro svého zaměstnavatele kratší dobu než jeden rok, a jeden ze dvou zaměstnanců kratší dobu než pět let?
- jeden z osmi manželských párů v USA se seznámil online?
- na MySpace je 200 milionů registrovaných uživatelů – kdyby MySpace byla země, byla by pátou největší na světě, mezi Indonézií a Brazílií?
- země s nejvyšším pokrytím rychlým internetem (broadband) na světě jsou Bermudy, Spojené státy jsou na 19. místě a Japonsko na 22. místě?
- žijeme v exponenciální době? Každý měsíc lidé na Googlu vyhledají 31 miliard výrazů (oproti 2,6 miliardy v roce 2006). Koho se ti lidé ptali, kde hledali před vznikem Googlu?
- první komerční textová zpráva byla poslána v prosinci 1992, a dnes počet textových zpráv za jeden den přesahuje počet obyvatel planety?
- rozhlasu trvalo 38 roků, než zasáhl publikum spotřebitelů o velikosti 50 milionů, televizi to trvalo 13 roků, internetu 4 roky, iPodu 3 roky, Facebooku 2 roky?
- v roce 1984 bylo k internetu připojeno 1 000 zařízení, v roce 1992 jeden milion, v roce 2008 jedna miliarda?
- angličtina má přibližně 540 000 slov, což je pětkrát více než v době Shakespeara
- New York Times uveřejní za týden více informací, než člověk v 18. století získal za celý život?
- se očekává, že v tomto roce budou vytvořeny čtyři exabyty (čtyři krát deset na devatenáctou) unikátních informací, což je více než za uplynulých pět tisíc let?
- počet nových technických informací se každé dva roky zdvojnásobí, a to pro studenty čtyřleté technické školy znamená, že to co se učí v prvním roce studia, bude ve třetím ročníku zastaralé, k nepotřebě?
- japonská firma NTT úspěšně vyzkoušela, optické kabely, které propustí 14 bilionů bitů za vteřinu jediným skleněným vláknem, což je 2 660 disků CD nebo 210 milionů telefonních hovorů za vteřinu – a to se dnes ztrojnásobuje každých šest měsíců, a podobný vývoj se očekává i v příštích dvaceti letech?
- v roce 2013 bude existovat superpočítač, který přesáhne „výpočetní“ kapacitu lidského mozku, a v roce 2049 běžný počítač v hodnotě 1 000 dolarů přesáhne kapacitu mozků všech lidí na planetě?
- za dobu, po kterou čtete tento článek se ve Spojených státech narodilo 67 dětí, 274 dětí v Číně, 395 dětí v Indii, a bylo nelegálně staženo 694 000 písní?
Tak co to všechno znamená?
V jakém světě budou žít naše děti? V rozvojovém světě žijí téměř 2 miliardy dětí, z nichž jedno ze tří nikdy nedokončí pátou třídu. Projekt, který dá každému z těchto dětí počítač (OLPC) už běží. Děti, které nikdy nedrželi učebnici, budou teď mít v rukou celý svět. A budou spojeny... s vámi.
Děti nebudou řešit problémy s použitím stejného myšlení, kterým jsme my problémy vymysleli. V Číně, v Indii, v Africe, v Americe, v Austrálii, či Bangladéši jsou žáci kteří:
- pamatují
- rozumějí
- aplikují, používají
- analyzují
- vyhodnocují
- tvoří
- komunikují, spolupracují
na PROJEKTECH každý den.
Zeptejte se
- svých dětí: „Děláte to ve škole?“
- ředitele školy: „Jak pomáháte mým dětem, aby byly v 21. století gramotné?“
- školní rady: „Poskytujete zdroje a výcvik nezbytný k přípravě dětí, aby uspěli ve společnosti 21. století?“
- zvolených zástupců: „Teď, když toto všechno víte, jaké změny uděláte ve vzdělávací legislativě?“
Podkladem pro tento článek byla prezentace (autorem je Karl Fisch), která byla byla zhotovena pro střední školu v Coloradu (USA) pro 150 členů školního personálu v srpnu 2006. Prezentace byla už potřetí aktualizována a nejnovější verzi (3.0) lze shlédnout v angličtině na YouTube. Prezentace měla podnítit diskuzi o tom, co naše děti potřebují, aby uspěli ve světě, ve kterém budou žít. Dodnes se do diskuze zapojilo přes deset milionů lidí z celého světa. Přidejte se také!
A co vaše marketingové strategie. Není teď právě čas je sladit s výše uvedenými údaji?
Za fotografii děkuji – photo credit woodleywonderworks.
Následujte mě na Twitteru
Staňme se přáteli na Facebooku
Sledujte mě na FriedFeedu
Přidejte si mě do své sítě na Delicious
Můj LinkedIn profil
0 komentářů:
Okomentovat