Nejpopulárnější evangelisté sociálních sítí nás neustále nabádají, abychom pracovali v sociálních sítích (anglicky: social networking).
Mafiáni mají pozoruhodnou schopnost networkingu. Upozorňuje na to Jan Keller ve své knize: Nejistota a důvěra, aneb k čemu je v modernitě dobrá tradice.
Sociální networking v podání sicilské mafie je:
- schopnost vstupovat do vztahů a tvořit pouta
- provozovat vzájemně výhodné směny
- vytvářet pouta důvěry (na základě sdílení pravidel)
- posilovat pocit povinnosti
- vytvářet atmosféru vzájemných úsluh
- posilování (a růst) přátel a partnerů (a jejich byznysu, charakteru štěstí atd.)
- rozvíjení spojení – propojování lidí
- sdílení určité sady morálních hodnot a pravidel
- očekávání pravidelného a čestného jednání (dodržování pevných pravidel tam, kde to nedokáže zařídit trh ani stát)
- poskytování ochrany, bezpečí, jistoty (někdy za úplatu)
- manipulování vztahy pro svoji potřebu
- harmonizace aktivit, aby byly výhodné pro všechny
- regulace místní společnosti (to přispívá k zachování sociálního řádu)
- vytváření nedůvěry, aby byla poptávka po ochraně, kterou mafiáni poskytují
Nepřípomíná vám to většinu návodů, jak se máte chovat a co dělat v internetových (i v offline) sociálních sítích? Podobnost sociálních sítí na webu s mafií není náhodná. Skutečně to tak funguje. Nevěříte?
Pokud někdo tvrdí, že v sociálních sítích jsme si všichni rovni, tak buď neví o čem mluví nebo záměrně lže. Internetová sociální síť se nijak neliší od té reálné, je to společenství lidí, které má pyramidální strukturu. Na vrcholu pyramidy jsou ti nejmocnější, nejvlivnější, nejdůvěryhodnější.
Lidé si často pletou sociální sítě se sociálními médii. Sociální média jsou technologií, která slouží ke komunikaci a spojování lidí. Tato technologie dnes zcela mění naše životy a způsoby jak pracujeme.
Navíc, lidé v sociálních sítích na webu netvoří sociální struktury se stejnou dynamikou jako v reálném světě – domnělá nezávislost lidí v sítích je vždy umožněna velkými globálními institucemi a státy. V každé síti má vždy někdo přístup k více zdrojům než ostatní. A ti, co ke zdrojům přístup nemají, bláhově věří, že když se budou s mocnými kamarádit, jejich postavení se zlepší. Jste buď vůdcem nebo následovníkem, a vůdci drží při sobě a vzájemně se nabádají k vzájemné spolupráci při angažování svých oveček. Spojují se s vámi, protože potom mohou od vás požadovat úsluhy. Říkají „Dostali jsme dárek v podobě sociálních médií. Co s ním uděláme? Učíme se jeden od druhého, a v tom je ten trik.“
Představa rovnosti v sítích je nostalgickým přáním, touhou po socialismu lidí, kteří v nejisté době hledají, jak se zajistit. Peter Kim píše, že sociální média nejsou socialismem. V internetových sociálních sítích je většina lidí předmětem manipulace marketingových stratégů nejmocnějších a nejvlivnějších firem. Anglicky se jim říká frenemy (ku*va převlečená za kamaráda), a tito lidé mistrovsky ovládají ideologii sociálních sítí, v rámci svého marketingu. Tvrdí vám, že sociální média představují demokratizaci informací, zrovnoprávnění moci, a že v tom nemáte rozumem hledat hodnoty, zisk či prospěch, ale srdcem staré dobré komunitní ctnosti (social graces). Uvěříte jim?
Vztahy mezi lidmi nelze zjednodušit na ROI (návratnost investic do vztahů, jinými slovy: do vztahu musíš investovat, a druhý pak na oplátku investuje do tebe). Do vztahů nelze investovat, lze do nich jen vstoupit. V internetových sociálních sítích jsou převážně náhodná spojení, jen zřídka vztahy z reálného světa – s většinou lidí se nikdy nepotkáme. Vůdci komunit v sítích zneužívají nostalgii lidí po starých dobrých komunitních časech.
Sociální média jsou skvělá věc. Dnešní doba je však riziková. Přesouváme se od institucí k individualismu. V sociální síti můžete skončit jako vazal mocného patrona, a ze sítě se už neosvobodíte. Jedinou obranou proti tomu jsou paradoxně silné státní struktury a velké nadosobní instituce. Nezávislost na patronovi je možná:
- když lidé nejsou na síti patrona závislí existenčně, nepotřebují jeho zdroje
- když lidé mohou kromě oddanosti nabídnout profesní schopnosti
- když vztahy s patronem jsou neosobní, méně trvalé, nezávazné a jsou byznysem
- když lidé jsou členy mnoha sociálních sítí či slouží více patronům
- když lidé dělají brokery – vyplňují strukturní díry, zprostředkovávají spojení s mocnějšími
Závěr
Mafie je skvělým příkladem, jak v sociálních sítích podnikat a dělat marketing. Mafie je firma specializovaná na poskytování bezpečí a generování nejistoty. Rozhodující je získat důvěru, vliv a moc. K tomu potřebujete být dobrými ideology sociálních sítí, a tímto blogem se snažím vám v tom pomáhat. To je ale už námět na jiný článek. Sociální média jsou (na rozdíl od sociálních sítí) technologií, která může změnit způsob jak pracujeme a žijeme. Jde o změnu světa práce, kterou už nelze zastavit. Nic jiného v tom nehledejme. Marketingem sociálních médií nikdo nemůže změnit svět – ten pojem je nesmyslný. Jediné co můžete udělat, je změnit svůj byznys model, kde středem podnikového vesmíru nebude ani zákazník a ani firma, ale všechno dohromady.
Jak pracujete v sociálních sítích? Které praktiky mafie používáte ve svém marketingu?
Související články
Za fotografii děkuji – photo credit Intersection Consulting.
Následujte mě na Twitteru
Staňme se přáteli na Facebooku
Sledujte mě na FriedFeedu
Přidejte si mě do své sítě na Delicious
Můj LinkedIn profil
Souhlasím, že networking je v dnešní době nedílná součást podnikání. Bez kontaktů je dnes velmi těžké se prosadit. Narážím na to téměř každý den, stejně tak, jako z networkingu těžím.
OdpovědětVymazat