23. 2. 2009

Skutečně špatný PowerPoint (kniha zdarma)

 

Seth Godin napsal před čtyřmi roky velmi krátkou knihu Really Bad PowerPoint (pdf 800 kb, zdarma). Nedávno ji na svém blogu připomenul. Zde je její převyprávění a doplnění v češtině:

eKniha v pdf (800 kb) zdarma: Really Bad PowerPoint „Denně můžete být svědky tisíců hodin, které lidé promarnili vytvářením nudných prezentací v PowerPointu. Otřesné, nezáživné, těžko zapamatovatelné a sotva pochopitelné prezentace, plné různých výčtů a seznamů.

Je jedno, zda chcete vyniknout ve svém církevním sboru, ve škole nebo mezi stovkou nejlepších firem. Pravděpodobně se chystáte použít PowerPoint.

PowerPoint vyvinuli inženýři, aby jim pomáhal v komunikaci s marketingovým oddělením, a naopak. PowerPoint je pozoruhodný nástroj, který umožňuje velmi hutnou slovní komunikaci. Jiným řešením by mohlo být posílání písemných sdělení, nikdo by je však nečetl. Náš svět je stále rychlejší a stručnější, a vy si potřebujete co nejúčinněji navzájem vyměňovat myšlenky. Použijte k tomu PowerPoint!

PowerPoint by mohl být nejmocnějším komunikačním nástrojem ve vašem počítači. Ale není. Nespočet inovací se neuskutečnil, selhal, protože jejich autoři použili PowerPoint špatným způsobem. Použili ho, jak to po nich chtěl Microsoft, a to je špatný způsob.

Vzájemná komunikace vyžaduje přenos emocí

Touhy a vášně vůdců Při vzájemné komunikaci byste měli dosáhnou toho, aby druzí přijali váš názor, myšlenku. Měli byste jim pomoci porozumět, proč jste tak nadšení, smutní, optimističtí nebo cokoliv jiného, co prožíváte. Pokud chcete pouze vytvořit dokument naplněný fakty a čísly, potom schůzku či prezentaci zrušte, a dokument rozešlete jednotlivým účastníkům jakoukoliv poštou.

Náš mozek má dvě poloviny. Pravá strana je pocitově vzrušivá, muzikální a náladová. Levá strana je zaměřená na naučené dovednosti, abstraktní pravdy a vymyšlené údaje. Když před lidi předstoupíte se svou prezentací, chtějí používat obě půlky mozku. Pravou půlkou hodnotí způsob vaší mluvy, co máte na sobě a řeč vašeho těla. Konečný úsudek o vaší prezentaci si lidé často udělají již při vašem druhém obrázku. Pokud bude jejich dojem špatný, těžko to později napravíte.

Vzájemnou komunikaci se svými posluchači můžete zničit údaji postavenými na vodě či ohavnou logikou. Svoji prezentaci však nebudete mít nikdy úplnou, když ji lidé nebudou prožívat, když nepodnítí emoce. Logika (abstraktní myšlení) nestačí.

Vítězové musí prodávat svému publiku a okolnímu světu

Prezentace je zbytečná, když s vámi všichni posluchači souhlasí. Místo prezentace jim můžete doručit jednostránkovou zprávu o svém projektu, ušetříte tím spoustu času. Bez předsevzetí, že během své prezentace prodáte jednu či více myšlenek, nebudete mít úspěch.

Když ve svou myšlenku věříte, prodejte ji. To je pravý důvod, proč jste zde se svou prezentací. Na tom pracujte, jak nejtvrději můžete. Všichni v podstatě chceme, abyste nám něco prodali. A za to vám budeme děkovat.

Čtyři prvky skvělé prezentace (PowerPoint)

  1. Nejprve si udělejte jednotlivé stránky s náměty, tématy. Ty ale do PowerPointu nevkládejte, to bude vaše vodítko. Položte je před sebe, a ujistěte se, že v nich říkáte to, co je konečným a skutečným cílem vaší prezentace.
     
  2. Vytvořte stránky, ve kterých nebudete opakovat svoje slova, ale stránky, které je budou posilovat. Vytvořte stránky naplněné emocemi, vzbuzující prožívání. Takové stránky musí ukazovat, že to co říkáte je živoucí pravda. Přesnost, správnost a pečlivost nestačí. Budete mluvit o ekologické katastrofě? Ukažte mi obrázky mrtvých ptáků, krajinu zahalenou smogem či nemocné plíce, a ne seznam statistických údajů. Je to nečestné, je to podvod! Ale funguje to.
     
  3. Pro podporu své prezentace vytvořte psaný dokument. Naplňte ho libovolným množstvím poznámek a detailů. Při zahájení své prezentace, řekněte publiku, že jim na závěr dáte všechny podrobnosti, takže si nemusí nic zapisovat. Zapamatujte si: prezentace slouží k prodeji myšlenek na základě emocí. Psaný dokument je osvědčený způsob, který pomůže přemýšlivým posluchačům přijmout myšlenky, které jste jim předtím prodali emočně, na základě prožitků.

    Důležité: Psaný dokument nedávejte lidem na začátku prezentace! Lidé ho budou číst, když budete mluvit a budou vaši prezentaci ignorovat. Vaším cílem je naopak docílit toho, aby se posadili, důvěřovali vám a vnímali emoční a logické cíle vaší prezentace.
     
  4. Vytvořte proces zpětné vazby. Když cílem prezentace je podpořit schválení vašeho projektu, dejte lidem do ruky schvalovací formulář, a požádejte je o schválení. Tak zjistíte veškeré nejasnosti a nesouhlas, které vaše publikum má.

    Cílem vaší prezentace je udělat obchod. Tak ho udělejte! Neodcházejte bez jakéhokoliv „ano,“ nebo alespoň bez závazku ke schůzce či k budoucím dodávkám.

Seznamy jsou pro statistický úřad

Zde je pět pravidel – když si je zapamatujete, budou vaše (PowerPoint) prezentace skvělé:

  1. Nikdy více než šest slov na stránce. NIKDY. Žádná prezentace není tak složitá, abyste museli toto pravidlo porušit.

  2. Žádné podřadné fotografie. Použijte profesionální fotobanku.

  3. Žádné prolínání, rotace či jiné přechody.

  4. Během prezentace můžete párkrát použít zvukové efekty. Nikdy však nepoužívejte efekty, které jsou vestavěny v programu (PowerPoint). Místo toho zvuky vystřihněte z hudebních nahrávek, a využijte Proustův efekt nedobrovolné paměti.

    Když se lidé začnou vlnit v rytmu, pak jste je probudili z ospalosti a připomněli jim, že to není běžná prezentace.
     
  5. Svoji prezentaci netiskněte, nedávejte ji z ruky. Bez vás nebude fungovat.

Jak zvítězit se snadno popisuje: Ukažte lidem svůj obrázek (jednu stránku své prezentace). To u nich spustí prožívání, emoční reakce. Vzpřímí se, a budou chtít vědět, co budete říkat, a zda to souhlasí s jejich dojmem. Když to uděláte dobře, budou stále myslet na to, co jim říkáte a budou se dívat na váš obrázek (a naopak).

Ano, tento postup se zcela liší od toho, jak to dělá většina přednášejících. Ti však brání status quo (to je snadná práce). Vy jste však zaneprázdněni vítězit odvážnými inovacemi. A to je obtížné.“

Přečtěte si dalších jedenáct bezplatných e-knih (jednu v češtině) a poslechněte si jednu audio-knihu. Všechny napsal a jednu namluvil namluvil Seth Godin.

Pozvěte mě, prosím, na svoji vítěznou prezentaci ve stylu Setha Godina.

Následujte mě na Twitteru: @hrouda

0 komentářů:

Okomentovat