5. 1. 2009

Podnikatelská strategie pro sociální média


Poznámka pro začátečníky: Pokud jste v social nová, a chcete vidět několik druhů sociálních webů, klikněte na zelené tlačítko ShareThis (Sdílejte To, podělte se o tuto stránku s přáteli) pod tímto článkem.

Když vstoupíte do social (společnosti v sociální síti), snadno uvíznete v pasti, když zapomenete na svoje nejdůležitější obecenstvo. Se svými přáteli třeba na Twitteru či Facebooku se budete dělit o vše, čeho jste si všimla, při konverzaci s nimi strávíte mnoho neproduktivního času.

Chyba! Vaši přátelé v social (společnost, se kterou komunikujete prostřednictvím sociálních médií) nejsou vaším prvotním publikem v podnikání. Zanechte žvanění v social, a mluvte k těm neosvíceným, kteří o sociálních médiích nevědí buď vůbec nic nebo neobratně začínají.

Jak se tedy dostat z té pasti neproduktivního plácání, vyhrkávání, vykřikování či jódlování v sociálních médiích? Co můžete pro své klienty a pro svůj byznys a pro své sociální potřeby dělat?

Podívejte se na první obrázek. Všichni lidé na webu se skládají ze šesti skupin, podle toho, jak jsou aktivní:
  1. Neaktivní. v sociálních médiích nedělají nic. Nečtou je, nezajímá je to, nebo o nich ani nevědí.
  2. Diváci. Čtou blogy, poslouchají podcasty, dívají se na videa druhých, čtou on-line fóra, čtou recenze a hodnocení zákazníků.
  3. Účastníci. Pečují o svůj profil v sociálních sítích, navštěvují sociální weby (blogy, Twitter, Facebook, LinkedIn aj.).
  4. Sběratelé. Používají RSS zdroje, on-line hlasují o oblíbenosti stránek (například na Digg.com), stránky označují tagy (štítky) například na Delicious.com.
  5. Kritici. Publikují recenze a hodnocení produktů a služeb, komentují články na blozích jiných lidí, přispívají do on-line fór, přispívají či editují články ve wiki.
  6. Tvůrci. Publikují svoje blogy a webové stránky. Tvoří a na webu publikují, video, audio či hudbu. Píší a publikují články a příběhy na webech jiných lidí.
Podle Forrester Research bylo v roce 2008 v USA 21 % tvůrců, 37 % kritiků, 19 % sběratelů, 35 % účastníků, 69 % diváků a 25 % neaktivních (ti dramaticky poklesli, ještě v roce 2007 jich bylo 44 %). Nevím, zda existuje podobný průzkum pro Evropu či pro Česko. Domnívám se ale, že je to trend, ke kterému v Česku rychle spějeme.

Závěr: Dramatická změna je tady!!! Vzhledem k tomu, že téměř 70 % lidí na internetu navštěvuje sociální weby, zřejmě už dnes začíná ujíždět vlak všem firmám, které dosud nezvládli sociální média jako prostředek pro spojování lidí. Nikdo už dnes nepochybuje o tom, že tradiční marketing a média (zásah, opakování, hodnotové prezentace atd.) umírají, nefungují. Soustřeďte se v sociálních médiích na nejpočetnější skupinu diváků, a uspokojujte jejich potřeby a touhy po autentických příbězích, ze kterých vyrůstají pozoruhodné produkty. Kritici a tvůrci se přidají sami.


0 komentářů:

Okomentovat