31. 1. 2009

Co zajímá moje čtenáře? (Twitter 10. díl)

Prostřednictvím služby TwitterSheep jsem dnes vytvořil seznam slov na obrázku. Následující slova používá ve svých tvítech (příspěvcích na Twitteru) více než 400 mých čtenářů (followers) na Twitteru. Čím větší písmo, tím častěji používané slovo. Tímto způsobem lze skvěle zjistit, zda píšete o tom (a zajímáte se, žijete tím), co nejvíce zajímá vaše čtenáře.

twittersheep

Seriál o Twitteru:


29. 1. 2009

Tweople: 27 způsobů empatie, konverzace a vztahů (Twitter 9. díl)

 

Lidé na Twitteru si říkají Tweople (Twitter + people). Jason Calacanis (@jasoncalacanis) uveřejnil včera na webu svůj dlouhý email přátelům „We Live in Public (and the end of empathy),“ ve kterém na základě dojmů z filmu We Live in Public (který zvítězil na filmovém festivalu Sundance 2009 v kategorii dokumentů) přináší hluboký vhled do procesů ztráty empatie a mezilidských vztahů v sociálních sítích a v prostředí internetu a počítačových her.

Film je ponurou vizí budoucnosti, kdy každý po určité době dospěje do pozice lovce, který chce udolat své přátele, stejně jako to dělá v počítačových hrách. Z přátel (subjektů, lidských bytostí) se stávají objekty. Jasonův email končí nadějí a vírou v lidskou empatii, a vyzývá ke „Dni empatie“ (#empathyday).

Upoutávka na film We Live in Public:

V sociálních sítích a v tomto případě na Twitteru nelze dělat byznys tak, jak jsme byli dříve zvyklí. Když pro vás budou druzí lidé objekty (a ne lidské bytosti), ničeho nedosáhnete. Opravdové vztahy s lidmi (v sociálních sítích) ale vše mění k lepšímu. Vztahy mezi lidmi dělají z podnikání prostředí, na které se těšíme, a obráceně: obchodní transakce se přeměňují ve vztahy mezi lidmi.

Přes internet, online, nemohu vidět skutečné lidi. Vstupuji ale do vztahů, pro to se musím rozhodnout a hlavně to musím aktivně udělat, musím se o druhé starat, pečovat o ně. Když se nestarám, žádný vztah není. A pro svůj byznys získám jen lidi, kteří se naopak stejným způsobem starají o mě.

Vašimi zákazníky budou jen ti, kteří SE STARAJÍ. Kdo se nestará, toho neoslovíte, neovlivníte žádným (sebelepším, sebechytřejším) sdělení, inzerátem, reklamou. Kdo se nestará, ten je hluchý, slepý… Každá sociální síť je společenství, a klíčovou vlastností jeho členů je „starání se.“

Je skvělé pracovat s lidmi, které známe, které máme rádi a důvěřujeme jim. Vůbec nám neschází, že s nimi neuzavřeme obchod. Neschází nám byznys založený na transakcích…

Jaké vlastnosti mají lidé, kteří se na Twitteru starají? (Jak byste se také měla starat vy?)

  1. Neusilují stát se středem vesmíru.empathy1
  2. Vyhledávají skvělé konverzace, a lidem, kteří je vedou o tom dávají vědět.
  3. Uvědomují si, že každá společnost, komunita (social) má svoji kulturu a pravidla, psaná i nepsaná.
  4. Většinou mluví o úspěších druhých.
  5. Kladou zajímavé otázky, kterými zvou druhé ke konverzaci.
  6. Netrápí se tím, že lidé neodpovídají na něco, o čem mluvili.
  7. Mají čas na nové přátele, mluví k nim, naslouchají jim, čtou jejich stránky, ptají se jich.
  8. Nikdy se necítí arogantně, nadřazeně.
  9. S každým konverzují jinak.
  10. Přistoupí i na blízkost, soukromí a důvěrnost offline, mimo internet, ve skutečném životě.
  11. Jsou úplní, kompletní, neukazují jen část sebe.
  12. Nevylučují druhé, aby se nakonec nevyloučili sami. A lidi, kteří druhé vylučují, povzbuzují ke změně chování.
  13. Do světa šíří dobré zprávy, pomáhají lidem ve vývoji a oslavují a radují se s kýmkoliv.
  14. Říkají prosím, děkuji, také děkuji, a opravdu to tak myslí.
  15. Velmi se zajímají o to, co funguje, a co ne. Často hledají zpětnou vazbu a hledí zlepšit to, co dělají.
  16. Studují obory a trendy, dívají se, jak se věci dělají, se všemi se dělí o všechny získané informace, nezrazují důvěru.
  17. Nejsou drzí. O pomoc žádají tak, aby druzí byli pyšní, že jim mohou pomáhat.
  18. Jsou stále ve spojení s druhými a s jejich myšlenkami.
  19. Vedou i obchodní konverzace, ale jen takové, které jsou užitečné druhým, a ne trikem či švindlem.
  20. V byznysu jsou oddáni strategiím, tvorbě taktik. Vztahy při tom ale nikdy nezpeněžují.
  21. Ignorují pitomce a lidem, kteří jim ubližují, odpouštějí.
  22. Dodržují sliby.
  23. Umí být průhlední, aniž jsou nazí… Většina z nás se ve společnosti chová OBLEČENĚ.
  24. Naslouchají hlasu davu, ale myslí si své.
  25. Alespoň řeknou „ahoj,“ když nemají čas hovořit.
  26. Vědí, že internet je veřejný, a nakonec vše co skrýváte, odhalí.
  27. Nevybírají své osobní hodnoty a cíle z nějakého seznamu (ani z tohoto!!!), který vytvořil někdo druhý.

Mellisa Pierce (@melissapierce) má ve svém životopisu na Twitteru větu:

Melissa Pierce na Twitteru „If you follow me please @ me and introduce yourself!“ (Když mě začínáš následovat, naslouchat mi, napiš mi veřejnou @zprávu, a představ se!)

Závěr: Nejdříve empatie, konverzace a vztahy, a až potom obchodní transakce. V sociálních médiích nefunguje přímá reklama? Co si o tom myslíte?

Ale hlavně: Vaši přátelé v social (společnost, se kterou komunikujete prostřednictvím sociálních médií) nejsou vaším prvotním publikem v podnikání. Zanechte žvanění v social, a mluvte k těm neosvíceným, kteří o sociálních médiích nevědí buď vůbec nic nebo neobratně začínají.

Seriál o Twitteru:


26. 1. 2009

American Express si naivně osvojuje sociální média

 

Následující případová studie (zdroj: American Express Adopts Social Media) ukazuje, jak American Express začleňuje sociální média do svého marketingového úsilí. Není to naivní? Není to jen ozdoba, přílepek na zastaralé marketingové strategii? Není to přesně to, čemu Seth Godin říká Meatball Sundae (šlehačková ozdoba na karbanátku)? Seth říká:

„Meatball Sundae je nevhodné spojení tradičního marketingu a světa internetu. Svět internetu jsou lidé, kteří jsou z internetu, s internetem a pro internet. Meatball (karbanátek) je základem, jsou to věci, které potřebujeme (a někdy chceme), jsou to komodity, na kterých je založena existence mnoha podniků.

Ozdobou šlehačkového poháru (Sundae) je „nový marketing,“ sociální sítě, Google, blogy a podobné módní nástroje a služby, ve kterých si lidé dnes tak libují.

Většina firem s tím zápasí, pokouší se to všechno smíchat dohromady.  Pokoušejí se „nový marketing“ vrazit do starého, tradičního, a končí pouze s nefunkčními internetovými stránkami. Kniha popisuje 14 trendů, které si firmy buď osvojí nebo jimi budou vytrestány“.

Za následující obrázkovou prezentaci připojuji svůj stručný komentář jednotlivých stránek.

  1. Jak American Express získá prospěch? Základem je Open Forum, prostor pro veřejnou diskuzi, který má budovat poctivost značky American Express, získávat nové zákazníky a jejich věrnost. Open Forum má být zásobováno videi, pdf a zvukovými materiály, blogy a odborníky.
  2. Aby se malé podniky udrželi a rozvíjeli, musí vzdorovat mnohým potížím: finance, marketing, právo, řízení, růst. Open fórum jim má pomáhat v růstu. Má jim poskytovat znalosti a zdroje tak, že bude vytvářet prostředí - sociální sítě.
  3. Open fórum se chce stát důvěryhodnou sítí a základnou pro vzdělávání. Chce poskytovat bohatství zdrojů pro chytré podnikatele v mnoha formátech (video, audio, pdf, blogy, odborníci) od majitelů firem a odborníků na podnikání.
  4. V části „Důvěrnosti podnikatelských myslitelů“ mají být videa a rady od těchto hvězd.
  5. Blog Open fóra se má čepovat odborné znalosti od předních blogerů a odborníků na malé podniky, má shromažďovat užitečný a zajímavý obsah, poskytovat články a pdf ke stažení. Některá témata: finanční rady, zákaznické trendy, právní novinky, nejnovější technologie.
  6. Open fórum má drobným podnikatelům poskytovat vynikající příležitosti pro spojování se v síti, kde mohou sdílet znalosti, zjišťovat příležitosti, spojovat se s partnery a spolupracovat. Obsahem této sociální sítě mají být prostory pro diskuze, příběhy podniků a adresář členů sítě.
  7. Co z toho bude American Express mít? Chce se stát důležitou a důvěryhodnou základnou, která bude malým podnikům pomáhat v přežití a růstu, a která má budovat poctivost značky American Express, získávat nové zákazníky a jejich věrnost.

Na závěr stručné shrnutí a otázky:

  • American Expres chce vybudovat sociální síť kolem myšlenky zajímavého a užitečného obsahu pro drobné podnikatele. Chce shromažďovat to nejlepší od nejlepších odborníků. Nedělají to stejné tisíce vášnivých blogerů? Bude American Express pečovat o svoji sociální síť se stejným nadšením, touhou a vášní podobně jako nespočet blogerů, které nepohání vidina zisku, kteří to nedělají pro peníze? A proč to vlastně ty obrovské zástupy blogerů dělají? Myšlenka a výsledek je stejný: spojovat lidi, tvořit společenství, komunitu. Myslím, že rozhodující rozdíl je v nadšení a touze. Myslím, že zaměstnanci v marketingovém oddělení American Express tak nadšení a toužící nebudou.
  • Stačí myšlenka zajímavého a užitečného obsahu na vytvoření hnutí, klanu zákazníků a na jejich vedení? Je to dostatečně silná vize, která vyzývá současný stav, chce věci změnit a dospět k nějakému cíli? Myslím, že to nestačí. Open fórum je jen směs vizí mnoha jiných vynikajících lidí. 
  • Umožní Open fórum jeho členům věřit, to znamená „něco dělat,“ aby to rostlo, přispívat na cestě k vytyčenému cíli? Bude Open fórum převádět ducha a atmosféru hnutí ve výsledky, které posilují vědomí, že hnutí má smysl? Myslím, že nebude, schází mu základní myšlenka, vize změny a budoucnosti. Je to jen starý marketing, péče o zákazníky naroubovaná do sociální sítě.
  • Bude Open Fórum posilovat značku American Express? Myslím, že nebude. Sociální sítě jsou skvělé pro budování osobní značky konkrétního člověka, nikoliv firmy. Jedině v případě, že vlastník či ředitel firmy = firma, potom to může fungovat. Podívejte se, jak to dělá Tony, ředitel Zappos.

25. 1. 2009

Twitter zvýšil svůj kapitál: vy máte hodnotu 42 dolarů (Twitter 8. díl)

 

Twitter podle databáze CrunchBase Podle reportáže TechCrunch zvýšil Twitter svůj kapitál na 250 milionů dolarů. Pokud jste jedním z 6 milionů uživatelů Twitteru, potom máte hodnotu 42 dolarů.

Scobleizer to porovnává s firmou Kraft food, která utratila za reklamu na získání jednoho zákazníka 40 dolarů. To je opět jeden z důkazů neefektivnosti tradiční reklamy. Kolik utratil Twitter za získání jednoho uživatele?

Facebook nabídl Twitteru půl miliardy dolarů za jeho převzetí. Podrobné údaje o obou firmách podle CrunchBase:

Seriál o Twitteru:


24. 1. 2009

Nový Twhirl je propojen s webem v reálném čase (Twitter 7. díl)

 

Twhirl je klientská aplikace (program, který si nainstalujete do počítače), pomocí kterého můžete pracovat s Twitterem. Od včerejška má nové, překvapivě příjemné, vlastnosti. To nejlepší: jsou v něm nově zahrnuty Ping.fm (webová služba, která umožňuje publikovat jeden příspěvek na mnoha sociálních webech najednou, jedním kliknutím) a Seesmic video.

Na následujícím videu Loic Le Meur, zakladatel Seesmic (blog / Twitter / Facebook / Seesmic) v angličtině vysvětluje nové vlastnosti.

Pokud chcete získat nový Twhirl (verzi 0.8.8g), vyplňte svůj e-mail do formuláře, a Loic vám e-mailem (po potvrzení vašeho e-mailu) zašle odkaz na stažení.

Některé nové vlastnosti:

  1. Můžete na Twitteru sledovat více příspěvků, kde se o vás mluví, nejen odpovědi, které začínají @vašejméno (@replies), ale také všechny příspěvky, kde je @vašejméno uvedeno uvnitř příspěvku. Získáte tak více příležitostí, jak se přidat ke konverzaci.
  2. Z Twhirlu můžete svoji zprávu poslat přímo na Facebook, LinkedIn, MySpace, Wordpress a na desítky dalších sociálních sítí najednou. Proč sdělovat svoji zprávu jen přátelům v jedné síti, když ji můžete poslat všem na všech sítích najednou. Každý není na Facebooku, je také například MySpace. Stačí si jen zřídit účet na Ping.fm, zadat tam všechny svoje sociální sítě, a už můžete z Twhirlu posílat zprávy všem. Můžete tak dokonce posílat video (přes Seesmic) do všech sociálních sítí. Totéž lze dělat také přímo z Ping.fm.
  3. Lidé milují video, protože je ubezpečuje, že nejste jen pes na internetu. Video můžete nahrát a poslat přímo z Twhirlu, odkud můžete sledovat konverzaci, která na něj navazuje na Seesmic, a také můžete vyhledávat lidi na Seesmic, a to vše v reálném čase.
  4. Z Twhirlu můžete nyní sledovat všechny konverzace, kde se mluví o vámi zadaném klíčovém slově. Je to stejné vyhledávání jako přímo z Twitter Search, dokonce s podporou příkazů Tweetscan. Všechny vyhledané příspěvky si můžete nechat ukládat do poznámek, které si volitelně nastavíte. Potom nikdy nepřijdete o žádný příspěvek, kde se mluví o tom, co vás zajímá.
  5. Můžete si zvolit, kterou ze služeb použijete pro zkracování svých odkazů (například is.gd, snurl.com twurl.nl nebo bit.ly).
Aktuální novinka (28.1.2009): Nové video - prohlídka Twhirlu krok za krokem http://cz.youtube.com/watch?v=Zbn4E-yFOxc

20. 1. 2009

Jak používat TweetDeck - video (Twitter 6. díl)

Pokud nějaký čas používáte Twitter, určitě se k vám donesla chvála o nejrozšířenější a nejoblíbenější desktopové aplikaci TweetDeck. Vyvinul ji v roce 2008 Iain Dodsworth. Já ji také rád používám.

Hlavní výhody:

  1. Zobrazí vedle sebe několik sloupců, ve kterých můžete najednou vidět všechny svoje složky, které sledujete (home, @odpovědi, oblíbené, přímé zprávy).
  2. Jednou kliknete, a můžete posílat různé druhy zpráv (@odpovědi, příspěvky, retwíty, přímé zprávy), můžete zprávy zařazovat do oblíbených, můžete je mazat (i všechny najednou), můžete vytvářet skupiny a filtrovat příspěvky podle slov, která zadáte.

Následující video je v angličtině, ale John Haydon (@johnhaydon) připravil níže uvedený stručný obsah. Můžete si tedy video hned posunout tam, kde vás to zajímá: 

  • Začátek - 0:40 – Stažení TweetDecku
  • 0:40 - 1:15 – Co se lidem na TweetDecku líbí / Přehled obsahu videa
  • 1:15 - 2:00 – Zavádění různých druhů příspěvků-twítů
  • 2:00 - 2:40 – Jak vytvořit vlastní skupiny
  • 2:40 - 3:10 – Přidávání lidí do seznamu oblíbených
  • 3:10 - 4:25 – Publikování různých druhů zpráv
  • 4:25 - 5:35 – Prohlížení profilů uživatelů Twitteru a přidávání uživatelů do vámi vytvořených skupin
  • 5:35 - 6:15 – Úpravy vámi vytvořených skupin
  • 6:15 - 8:15 – Filtrování a mazání zpráv ve sloupcích. Odstraňování sloupců
  • 8:15 – Konec – Nastavování, změny barev, písmen a omezení rozhraní

Nejnovější verze TweetDecku má několik výrazných vylepšení, jak ukazuje další video:

Nová verze 0.21b je mnohem rychlejší. Vámi odeslané přímé zprávy jsou zahrnuty ve sloupci přímých zpráv, nic tak nepřehlédnete. Můžete si nastavit užší sloupce. Když rušíte sloupec, objeví se žádost o potvrzení tohoto kroku. Dlouhé zprávy zkracuje TweetShrink. Můžete si vybrat a uložit službu pro zkracování odkazů (takovou službou je například TinyURL). Obrázky ze svého počítače můžete uložit na službě TwitPic, a pak je pomocí odkazu publikovat na Twitteru.

Napsal jsem něco špatně, nebo jsem na něco zapomněl? Dejte mi vědět na Twitter.

Seriál o Twitteru:


19. 1. 2009

7 způsobů, aby vám zákazníci na Twitteru naslouchali (Twitter 5. díl)


Twitter je společenství (Zpracováno podle námětu @dcrmom, který byl publikován na TwiTip.)

Twitter je zcela jiné médium, než na která jsme byli dosud zvyklí. Jeho prostřednictvím nelze jednosměrně sdělovat obchodní nabídky, upoutávky, výhody či argumenty jako v tradiční reklamě v televizi, tisku, rozhlase atd.

Na Twitteru jde o budování vztahů, udržování spojení s vaší komunitou zákazníků a získávání informací od lidí. Aby vaše společenství rostlo, potřebujete získávat nové následovníky (followers). Lidé si velmi pečlivě rozmýšlejí, zda vás budou následovat, to znamená, zda budou číst to, co na Twitteru publikujete. Zde je několi rad , jak přitahovat své další posluchače-následovníky (folowers):

1) Buďte zajímaví

Když budete pouze nudným způsobem popisovat, co právě děláte nebo co prožíváte, své následovníky ztratíte. Nudným lidem zákazníci neradi naslouchají. Když vám zákazníci nenaslouchají, jste nudní. I nudné věci lze však sdělovat zajímavě.

2) Informujte

Zákazníkům, svým následovníkům, musíte něco dávat. Kdo do komunity nepřispívá, je často komunitou opuštěn. Dávejte odkazy na zajímavé články, dávejte užitečné rady a informace. Podělte se o vše zajímavé, co čtete, zajímavé twíty (příspěvky na Twitteru) retwítujte (twít okopírujte, napište před něj RT, a publikujte ho). Ne všechno co publikujete, musí být z vaší vlastní hlavy.

3) KonverzujteKonverzujte

Nestačí jen twítnout, a už se tomu dále nevěnovat, na odpovědi nereagovat. Ptejte se, odpovídejte na otázky, odpovídejte na twíty. Twitter je konverzace, společenství, ne monolog. Čím více se zapojíte, čím více se budete podílet, přispívat, tím více vaše společenství zákazníků poroste, tím větší z toho budete mít prospěch.

4) Propagujte

Propagovat sebe a svoji práci není nic špatného. Nedělejte to ale stále. Chris Brogan doporučuje pravidlo 1:12, jeden twít o sobě a 12 twítů, kterými se podílíte na životě svého společenství zákazníků. Lidé nemají čas vše stále sledovat. Pokud získáte jejich důvěru (a důvěra se získává opakováním – opakovaným nasloucháním, přispíváním a pomáháním), zákazníci si rádi přečtou, jaké hodnotné a pozoruhodné produkty jim nabízíte.

5) Buďte osobní

Někdo používá nástroje pro automatické odpovědi a automatické následování (například Tweetlater). Lidé poznají automat, není jim to příjemné, a přestanou vás následovat. Vypněte všechny roboty a automaty, lidi to uráží, vnímají to jako spam.

Místo toho buďte osobní. Většina vašich twítů musí být sdělení, která jsou pro vaše zákazníky osobní, očekávaná a důležitá (pro ně, ne pro vás). Osobní styk nelze zautomatizovat, smiřte se tím, že tomu budete muset věnovat více času.

Napište hodnotný komentář k odkazům, o které se chcete podělit, přidejte k nim otázky. Vše co sdělujete svým zákazníkům, jim musí skutečně pomáhat. Oslovujte lidi jejich pravými jmény, málokdo vás bude následovat, když neuvidí vaši pravou fotku a nedozví se o vás více osobních informací. Přidejte ke svému profilu odkazy na stránky o sobě. Nepodlehněte pokušení, používat staré obehrané finty a návnady, jak lidi obelstít, aby klikali na odkazy, které vedou k vám. Zákazníci to poznají, mají pro to velmi vyvinutý cit, a přestanou vás následovat.

6) Buďte ohleduplní

Lidi otravuje, když jim říkáte, co mají dělat. Někdy jste účastníky mnoha konverzací, dlouhých konverzací kde vám kdekdo, říká, co byste měli dělat. Přerušte to, a přejděte na jiné osobnější způsoby komunikace (e-mail, přímé zprávy – direct messages, telefon).

Raději lidem sdělujte, jak věci děláte vy, a ujistěte je, že víte, že jste v tom spíše ta nejnešikovnější a nejhloupější.

7) Nalezněte rovnováhuRovnováha je pro život klíčová

Hledejte rovnováhu mezi vším, co jsem uvedl výše. Lidi unavíte když:

  • vše co sdělujete bude jen o vás
  • budete popisovat jen vaše radosti a potěšení
  • nikdy druhým neodpovíte
  • druhým nikdy nedáte nic, co by jim pomáhalo

Žádný člověk není nejdůležitější, a snad ani důležitý. Klíčem je rovnováha, vzájemné uznání a pomoc.

Jak můžete pomoci druhým? Jak můžete pomoci mně? Jak pomůžete sobě?

Děkuji Jo-Lynne za námět / Thanks Jo-Lynne for inspiration.

Seriál o Twitteru:


Většina dospělých nepoužívá „social“ pro byznys

 

Otázka: K čemu používáte svůj on-line profil – svoji sociální síť?

  nad 21 let 13 – 21 let
Zůstat v kontaktu s přáteli 89 % 91 %
Spřádat s přáteli plány 57 % 72 %
Získávat nové přátele 49 % 49 %
S přáteli řešit akce a problémy 43 % ?
Získávat nové obchodní či profesní kontakty 28 % ?
Propagovat sebe či svoji práci 28 % ?
Flirtovat 20 % 17 %

LinkedIn používá jen 6 % dospělých (to je síť vytvořená pro profesionální účely), ale 72 % dospělých používá jiné sítě (50 % MySpace, 22 % Facebook) jak pro soukromé tak i pro profesionální účely.

Více údajů je v podrobné 17ti stránkové studii (v pdf, 247 kB) PEW Internet & American Life Project.

16. 1. 2009

„5 C“ nového marketingu - raketový vzestup sociálních médií


Žijeme v exponenciální době. Růst sociálních médií je exponenciální (viz obrázek). Již dnes je hlas sociálních médií silnější než tradiční reklama v televizi, rozhlasu, tištěných periodikách, na bilboardech atd.

Takto roste například Facebook:
  • Počet aktivních návštěvníků překročil 150 milionů za měsíc.
  • To je více lidí, než žije v Japonsku, Rusku a Nigerii.
  • 50 milionů návštěvníků přibylo od loňského léta.
  • 20 milionů lidí přibylo od 10. prosince 2008.
  • 75 milionů lidí používá Facebook každý den.

Já jsem zatím na Facebooku nováčkem. A co vy?

Opusťte obehranou marketingovou básničku o „4 P“ (product, place, promotion, price) a naučte se novou o „5 C!“ Ta je základem sociálních médií, říká Mike Fruchter (blog / Twitter):
  • Conversation (konverzace)
  • Community (společenství)
  • Commenting (komentování)
  • Collaboration (spolupráce)
  • Contribution (přispívání)

Jde o sociální média nebo o sociální marketing?

Guy Kawasaki o svém úspěchu na Twitteru





Guy Kawasaki (web / životopis / wiki ), který má na Twitteru téměř 50 000 následovníků (followers) říká:
„Od dob, kdy kralovala televize, je to nejmocnější nástroj pro budování značky...“
Poslechněte si osmnáctiminutové video, kde mimo jiné představuje (v angličtině) svoji nejnovější knihu: Reality Check, 2008.

14. 1. 2009

Šílenství marketingu sociálních médií



Zdroj: HubSpot's Inbound Internet Marketing Blog

13. 1. 2009

Manifest líných: Dělej méně, a potom ještě méně


Tento manifest uveřejnil Leo Babauta na svém blogu Zen Habits, který odebírá téměř 80 000 lidí, a o kterém jsem již psal.

Lenost je často pokládána za špatnou vlastnost. Leo s tím nesouhlasí, tvrdí, že lenost je skvělá věc:
  1. Líný člověk je unavený, tělo dává pokyn k odpočinku. Buďte tedy líní a smýšlejte o tom dobře.
  2. Lenost vede k přemýšlení, jak dělat méně práce. Používejte lenost k tomu, abyste věci dělali účinnějším způsobem.
  3. Líní nezačínají války. Válčení je namáhavé, plné nesnází. Mír a přátelství je snadnější, je pro líné.
Lenost je konečně opravdové řešení vaší vysoké produktivity. Leo nabádá: nakupujte méně, buďte méně zaneprázdněni prací, řiďte lidi a procesy méně, komunikujte méně, stěžujte si a kritizujte méně, plánujte méně, obávejte se méně o budoucnost, hodnoťe méně, očekávejte méně...

Jak to ale udělat v praxi? Leo odpovídá: Dělejte méně, a potom ještě méně. Plyňte s proudem, ne proti proudu. Nedělejte věci silou, netlačte. Hledejte místa, kde menší úsilí má větší účinek. Nechte dělat ostatní lidi. Ustupte, nejednejte, věci se uskuteční i bez vás.

Podrobnosti v angličtině. Přeji vám příjemné nicnedělání...

9. 1. 2009

This blog is in English recently (tento blog je nyní i v angličtině)


Můžete vyzkoušet odkaz „English“ v levém sloupci nahoře. Je to ale jen velmi nepřesný, vágní, orientační překlad založený na jazykových nástrojích Googlu. Děkuji Dominikovi (@dominikform) za upozornění na Google jazykové nástroje.

Desatero Twitteru (Twitter 4. díl)


Podle Davida Armana ( Blog: Logic + Emotion / Twitter ), uveřejněno na Triiibes.com.
  1. Já jsem Twitter, tvá internetová závislost.
  2. Neupřednostníš žádnou sociální síť přede mnou.
  3. Neuveřejníš žádnou retušovanou fotku přes Twitpic.
  4. Nenapíšeš ani jeden twít zbytečně.
  5. Nezapomeneš dodržovat svátost 140ti znaků (budeš používat zkrácené odkazy, například s pomocí TinyURL a jiných služeb a budeš psát správně).
  6. Budeš ctít své následovníky a ty, které následuješ.
  7. Nedopustíš se automatického twítování.
  8. Nikoho nebudeš blokovat (ledaže bys to zamýšlel).
  9. Neukradneš twíty (retwítuj prosím).
  10. Nebudeš toužit po osobní značce svých spolutwíterů.

Seriál o Twitteru:


7. 1. 2009

Blurting nebo konverzace? (Twitter 3. díl)


Plácáte, vyhrkáváte (anglicky: blurt) svoje sdělení na Twitteru? Pokud Twitter chápete jako žumpu pro svoje marketingová sdělení, brzy skončíte v koši většiny uživatelů nebo vás dokonce zablokují. Budete pro ně (anglicky) spammer, blurter (kdo vyhrkává), blurper (kdo krká), produkt pusher (kdo protlačuje svoje produkty), shouter (křikloun),  yodeller (kdo jódluje) a podobně...

Twitter je skvělá mikroblogovací či mikrosdělovací základna. Mohu poskytovat info o své značce, vytvářet sociální síť přátel (networking), spojovat lidi (zákazníky, zaměstnance mezi sebou navzájem), monitorovat svoji značku, provádět marketingový výzkum, získávat zdroje, náměty pro svoje podnikání z dosud neznámého davu (crowd sourcing) a outsourcing (přenášet svoje výrobní a obchodní procesy mimo podnik, kde budou levnější, rychlejší, kvalitnější atd.).

Mnoho lidí na Twitteru jen vysílá zprávy a otázky a nikdy neodpoví.

Blurting je: Všechna sdělení jsou jen o mně, slouží jen k vytváření provozu na mých stránkách, blogu, všechny odkazy vedou jen ke mně.

Co naopak mohu dělat? Přidám hodnotu, připojím se ke konverzaci, na svých stránkách a ve svých příspěvcích mám hodnotný obsah, který odpovídá na otázky a potřebám společenství mých přátel-zákazníků. Sám jsem nenápadný, droboučký. Odpovídám, na co znám odpověď. Představuji svoji vášeň, touhu, dělím se o ni s přáteli na Twitteru. Odkazuji na důležitý, relevantní obsah druhých. Tímto způsobem snadno najdu podobně zaměřené lidi.

Co ale dělat, když se stanu velmi populárním a budu mít velké množství následovníků (followers)? Pak bych nestihl dělat nic jiného, než odpovídat svým následovníkům a přátelům. Chris Brogan radí: „Zbavte se představy, že musíte vše sledovat a na vše odpovídat, nechte to plynout i bez vás, proud konverzace je stejně i bez vás nepřetržitý...“

Seriál o Twitteru:


6. 1. 2009

Hospodářský význam sociálních sítí v roce 2009



Počítače v roce 2009 nebudou ekonomika. V digitálních médiích a technologiích nepůjde o počítače, půjde o komunikaci. Vše, co jsme mohli očekávat od počítačů jako samostatných přístrojů, je již minulostí. Vše se již událo. Počítače neobyčejně urychlili náš život a ovládání slov, čísel a pixelů. Na vše ostatní však neměli větší vliv.

V ekonomice v roce 2009 půjde o širokou a hlubokou komunikaci. Počítače již nejsou ekonomika. Komunikace jsou ekonomika, tam je zdroj příjmů.

Komunikace je základem všech společností, kultur, lidskosti, naší individuality, našich představ (příběhů o nás) a všech ekonomických systémů. Proto mají sociální sítě tak ohromný hospodářský význam.

Komunikace je nejtěsněji svázána se společností a kulturou. Když z komunikace uděláme „technologii,“ ekonomický efekt daleko přesáhne měřítka procesů jakýchkoliv průmyslových oborů.

Komunikace (a její spojenci počítače) se dotýká vrcholné podstaty našeho žití. A žití je více než průmysl a technologie.

5. 1. 2009

Výhody Twitteru pro vaše podnikání (Twitter 2. díl)


Pokud používáte Twitter při podnikání, změňte otázku na své domovské stránce Twitteru „What are you doing (co děláte)?“ na „Čeho jste si všimla?“ Zde je deset výhod:
  1. Když se na něco zeptáte, získáte skvělý přehled o problematice.
  2. Když odhalíte svoji pravou tvář a podrobně se představíte, získáte skvělou návštěvnost a konverzaci.
  3. Lidé na Twitteru rozšíří vaše myšlenky k novým lidem.
  4. Prostřednictvím Twitteru se na mnohem osobnější úrovni spojíte se svými zaměstnanci a zákazníky.
  5. Twitter je skvělý pro budování značky, ale nikoliv pro podporu přímého prodeje.
  6. Je to jako když jste dříve lidem dali telefonní číslo pro zákaznický servis, dnes ale jde většinou o neobchodní konverzaci.
  7. Twitter nepřímo podporuje opakované nákupy jednoho zákazníka a ústní marketing (lidé o vás budou vyprávět svým přátelům). Nesmíte ale na lidi tlačit a mluvit o přímém prodeji.
  8. Získáte spojení se stovkami lidí, ke kterým byste se jinak nikdy nedostali. Budou mezi nimi i lidé s velmi vysokým kreditem a popularitou.
  9. Prostřednictvím Twitteru s vámi mohou dělat rozhovory novináři, a naopak můžete klást skupině lidí stejnou otázku.
  10. Twitter Search je úžasný způsob, jak sledovat, co lidé říkají o vašich produktech a službách. Pomocí @odpovědí (@replies) můžete veřejně odpovídat na jejich otázky, a to se potom promění v přímý prodej a navíc @odpovědi uvidí i všichni vaši následovníci (followers). To už je opravdová konstruktivní reklama.
Na závěr se podívejte se na článek na webu Business Week, jak 18 ředitelů (CEO) používá Twitter.

Co je to Twitter? (Twitter 1. díl)


Twitter je instant messaging (nástroj pro výměnu okamžitých sdělení) dostupný z webové stránky. Někdo říká, že je to mikroblogovací základna. Podle zprávy HubSpot.com (v pdf, 300 kb) přibude denně na Twitteru až 10 000 lidí, a celkem je jich tam již téměř pět milionů. To je pro marketing velká příležitost. Nikoliv ale pro tradiční marketing, ale pro marketing zcela jiný, nový.

Na Twitteru můžete publikovat svoje příspěvky (takzvané Tweety) o délce maximálně 140 znaků. Když na Twitteru někoho následujete (following), můžete číst jeho příspěvky, sdělení. Když oni (followers) následují vás, mohou číst vaše příspěvky.

Pokud pro odpověď komukoliv na Twitteru použijete @replies, bude taková odpověď veřejná, uvidí ji všichni. Můžete také poslat „direct message,“ přímou, soukromou zprávu těm, kteří vám to v nastavení svého účtu dovolí. Tu nikdo jiný neuvidí.

Skvělé je, že kdykoliv můžete kohokoliv odpojit, vypnou, zablokovat, sama se zrušit.

Je to nepřetržitý proud komunikace, všechny příspěvky jsou neustále veřejně přístupné (některé svoje příspěvky můžete mazat), a můžete v nich vyhledávat pomocí Twitter Search.

Podnikatelská strategie pro sociální média


Poznámka pro začátečníky: Pokud jste v social nová, a chcete vidět několik druhů sociálních webů, klikněte na zelené tlačítko ShareThis (Sdílejte To, podělte se o tuto stránku s přáteli) pod tímto článkem.

Když vstoupíte do social (společnosti v sociální síti), snadno uvíznete v pasti, když zapomenete na svoje nejdůležitější obecenstvo. Se svými přáteli třeba na Twitteru či Facebooku se budete dělit o vše, čeho jste si všimla, při konverzaci s nimi strávíte mnoho neproduktivního času.

Chyba! Vaši přátelé v social (společnost, se kterou komunikujete prostřednictvím sociálních médií) nejsou vaším prvotním publikem v podnikání. Zanechte žvanění v social, a mluvte k těm neosvíceným, kteří o sociálních médiích nevědí buď vůbec nic nebo neobratně začínají.

Jak se tedy dostat z té pasti neproduktivního plácání, vyhrkávání, vykřikování či jódlování v sociálních médiích? Co můžete pro své klienty a pro svůj byznys a pro své sociální potřeby dělat?

Podívejte se na první obrázek. Všichni lidé na webu se skládají ze šesti skupin, podle toho, jak jsou aktivní:
  1. Neaktivní. v sociálních médiích nedělají nic. Nečtou je, nezajímá je to, nebo o nich ani nevědí.
  2. Diváci. Čtou blogy, poslouchají podcasty, dívají se na videa druhých, čtou on-line fóra, čtou recenze a hodnocení zákazníků.
  3. Účastníci. Pečují o svůj profil v sociálních sítích, navštěvují sociální weby (blogy, Twitter, Facebook, LinkedIn aj.).
  4. Sběratelé. Používají RSS zdroje, on-line hlasují o oblíbenosti stránek (například na Digg.com), stránky označují tagy (štítky) například na Delicious.com.
  5. Kritici. Publikují recenze a hodnocení produktů a služeb, komentují články na blozích jiných lidí, přispívají do on-line fór, přispívají či editují články ve wiki.
  6. Tvůrci. Publikují svoje blogy a webové stránky. Tvoří a na webu publikují, video, audio či hudbu. Píší a publikují články a příběhy na webech jiných lidí.
Podle Forrester Research bylo v roce 2008 v USA 21 % tvůrců, 37 % kritiků, 19 % sběratelů, 35 % účastníků, 69 % diváků a 25 % neaktivních (ti dramaticky poklesli, ještě v roce 2007 jich bylo 44 %). Nevím, zda existuje podobný průzkum pro Evropu či pro Česko. Domnívám se ale, že je to trend, ke kterému v Česku rychle spějeme.

Závěr: Dramatická změna je tady!!! Vzhledem k tomu, že téměř 70 % lidí na internetu navštěvuje sociální weby, zřejmě už dnes začíná ujíždět vlak všem firmám, které dosud nezvládli sociální média jako prostředek pro spojování lidí. Nikdo už dnes nepochybuje o tom, že tradiční marketing a média (zásah, opakování, hodnotové prezentace atd.) umírají, nefungují. Soustřeďte se v sociálních médiích na nejpočetnější skupinu diváků, a uspokojujte jejich potřeby a touhy po autentických příbězích, ze kterých vyrůstají pozoruhodné produkty. Kritici a tvůrci se přidají sami.


1. 1. 2009

Žebříček sociálních webů v roce 2008


Podívejte se na velmi názorné grafy a tabulky na TechCrunch.com. Je to celosvětová statistika návštěvnosti internetu podle ComScore. Blogger má 222 milionů unikátních návštěvníků (stále roste), následuje Facebook s 200 miliony (roste nejvýrazněji), MySpace se 126 miliony (stagnuje), Wordpress se 114 miliony.  Windows Live Spaces ztratili 22 procent s 87 miliony unikátními návštěvníky.

Nejzajímavější je, že internet má celosvětově 996 milionů unikátních návštěvníků, z toho sociální weby mají 691 milionů. To znamená, že téměř 70 procent návštěvníků na celém světě je „social.“

Ještě váháte se změnou svého marketingu a reklamy na „social?“